(1) بنابراين، مىتوان گفت كه مفاد آيه
كريمه اين است كه پس از شور و تصميم مبتنى بر آن، اجراى آن بايد بدون ترديد به دست
يك نفر، آن هم رهبر، صورت گيرد تا با وحدت فرماندهى و تمركز قوا- با توكّل به خدا-
پيشرفت كارها ميسّر گردد و بالأخره به اين نتيجه مىرسيم كه ديگران حقّ شور را
دارند ولى حقّ فرماندهى ندارند و آن تنها با رهبر است و بايد هم چنين باشد وگرنه
نظام كشور از هم گسيخته خواهد شد، و بايد سلسله مراتب فرماندهى در ارتش و غير آن
كاملا مراعات شود و شورا بهانه اخلال نظم و هرج و مرج نگردد.
بنابراين، «شور اسلامى» در محدوده آزاد تطبيق احكام كلّى بر موارد
جزئى انجام مىگيرد كه به صورت قانون اساسى و يا قانون عادّى و يا مصوّبات
آييننامهها در مىآيد و توضيح آن در بحث قانون اساسى داده شد و همچنين در
زمينههاى آزاد تعيين رهبرى ولايت فقيه تحقّق مىيابد كه در بحث ولايت فقيه كاملا
توضيح داديم.
وظيفه منتخب: تصميم يا شور
(2) وظيفه منتخبين چه از ديدگاه جهان امروز و چه در منطق اسلام رعايت
كامل مصالح انتخابكنندگان است كه از هر جهت صلاح ملّت را در نظر بگيرند و ايشان
را راهنمايى كنند و به اين سبب «مجلس شورا» براى گردهمايى وكلاى ملّت در دنيا
تأسيس شد و معمولا مطالبى كه در شور وكلا مطرح مىشود از دو صورت بيرون نيست:
صورت اوّل: مواردى است كه در قانون اساسى هر ملّتى به گونه روشن و
واضح، حكم آن پيشبينى شده كه اعضاى مجلس و يا رئيس مملكت بايد قاطعانه تصميم
بگيرند و در حكومت اسلامى حكم آن با مراجعه به قوانين قطعيّه اسلامى، روشن
مىگردد.
صورت دوم: مواردى است كه در قانون اساسى ملّتها به طور كامل پيشبينى
نشده و يا رخداد تازهاى است كه بايد تصميم تازهاى دربارهاش گرفته شود، در اين
صورت است