(1) آخرين حكومت از حكومتهاى الهى حكومت
آخرين پيامبر حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است كه بايد در تمام
دورانهاى بشرى ادامه يابد و تشكيل آن به حكم عقل يك امر ضرورى است؛ زيرا كاملترين
برنامههاى ارائه شده براى اداره بشر در هر عصر و زمانى همانا آيين اسلام است و
اين مدّعى نه تنها بدان جهت است كه اسلام دين الهى است، بلكه حقيقت و ماهيت آن
بهترين گواه بر صدق اين مدّعى است، كه دين اسلام، هم فرد ساز و هم جامعهساز است،
هم درون و هم برون فرد و جامعه را آماده بهترين زندگانى و پربارترين محصول انسانى
مىنمايد.
حكومت اسلامى با كادر رهبرى مشخص و معيّنى بايد ادامه پيدا كند،
ابتدا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و سپس امامان معصوم عليهم السّلام و
سپس مقام نيابت امام. بنابراين درباره ضرورت تشكيل حكومت اسلامى دو سؤال مطرح است:
نخست آنكه: آيا پياده شدن اسلام در سطح كلّ جامعه، بستگى به تشكيل
حكومت دارد يا نه؟
دوّم آنكه: با فرض چنين ارتباطى، وظيفه مسلمين چيست؟
پاسخ به سؤال اوّل: در پاسخ به سؤال اوّل بايد گفت: گرچه اسلام فردى
احتياج به تشكيل حكومت ندارد؛ زيرا يك فرد مىتواند مسلمان باشد و به قوانين
اسلام- نسبى- نيز عمل كند، ولى اسلام منحصرا دين فرد نيست، بلكه دين جامعه است،
يعنى احكام و قوانين آن بايد در سطح كلّ جامعه پياده شود چه آنكه هدف اسلام شمول و
احاطه بر كلّ جوامع بشرى است؛ چنانچه در قرآن كريم صريحا اين هدف را مشخص نموده و
آن را پيروزى بر تمام اديان معرفى نموده است:
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ
لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً* مُحَمَّدٌ
رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ
بَيْنَهُمْ ....[1] «اوست كه
رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر همه اديان پيروزى دهد، هر چند كافران
را خوش نيايد. محمّد رسول خداست و آنان كه با او همراهاند درباره