براى خدمات اجتماعى لازم و كافى باشد، حقّ
دارد در مواقع بيكارى، بيمارى، نقص اعضا، بيوگى، پيرى و يا در تمام موارد فقدان
وسايل امرار معاش كه بدون اراده او ايجاد شده باشد، از شرايط آبرومندانه زندگى
برخوردار شود.
2- مادران و كودكان حقّ كمك و معاضدت مخصوصى دارند. تمام اطفال كه در
اثر ازدواج و يا خارج از ازدواج متولّد شده باشند از همين حمايت اجتماعى بهرهمند
خواهند شد.
«مادّه بيست و ششم»:
(1) 1- هر شخصى حقّ تعليم و تربيت دارد. تعليم و تربيت و يا لااقل
قسمتى كه مربوط به آموزش ابتدايى و انسانى است، بايستى مجانى باشد. آموزش ابتدايى،
اجبارى است.
آموزش فنى و حرفهاى بايد عموميّت پيدا كند، تحصيلات عاليه بايد با
تساوى كامل طبق استعداد و لياقت اشخاص در دسترس همه باشد.
2- هدف تعليم و تربيت بايد رشد شخصيّت بشرى و تقويت و رعايت حقوق بشر
و آزاديهاى اساسى او باشد و بايستى تفاهم و گذشت و دوستى را ميان تمام ملل و تمام
تودههاى نژادى يا مذهبى و همچنين توسعه فعاليّتهاى ملل متّحد را براى حفظ صلح،
تسهيل كند.
3- والدين به حسب اولويّت و تقدّم حقّ دارند كه نوع تربيتى كه بايد
به طفل آنها داده شود انتخاب كنند.
«مادّه بيست و هفتم»:
(2) 1- هر كس حقّ دارد آزادانه در زندگانى فرهنگى جامعه خود شركت كند
از هنرها و صنايع آن استفاده كرده و در ترقّى علمى و فوايدى كه از آن حاصل مىشود
سهيم باشد.
2- هر كس حقّ دارد از حمايت از منافع مادى و معنوى ناشى از هر گونه
محصول علمى و ادبى يا هنرى كه به وجود آورده است، برخوردار گردد.
«مادّه بيست و هشتم»:
(3) هر شخصى حقّ دارد بخواهد در قسمت اجتماعى و بين المللى زمينهاى
فراهم شود