كه اشياى ديگر به آن نسبت داده شده و يا از
آن به وجود مىآيند و يا الهام مىگيرند و كلمه «امّت» بر گروه و جماعتى اطلاق
مىشود كه در يك امر اشتراك فكرى و اعتقادى يا سياسى داشته و پيرو امام واحد
باشند.
(1) در تعبيرات قرآنى دو واژه «امام و امّت» به صورت دو مفهوم متضايف
به كار مىرود، اعمّ از ائمه حقّ و باطل.
به هر حال، امام در مفهوم وسيع خود به معناى پيشوا و سرپرست و وجود
الگويى، و نمونه برتر و عاليتر و نمايشدهنده يك مكتب فكرى است و لذا در قرآن كريم
و در نهج البلاغه و احاديث در همين معنا به كار رفته است و به امامان دوازدهگانه
معصوم عليهم السّلام اختصاصى ندارد؛ مانند:
- ... قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ
ذُرِّيَّتِي ....[1] «به ياد
آر هنگامى كه خداوند ابراهيم را به امورى امتحان فرمود. او همه را به جاى آورد.
خدا به او گفت: من تو را به پيشوايى خلق برگزيدم، ابراهيم عرض كرد اين پيشوايى را
به فرزندان من نيز عطا كن، فرمود: عهد من هرگز به مردم ستمكار نخواهد رسيد».
- ... وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً.[2] «و آنان هستند كه هنگام دعا با
خداى خود گويند: پروردگارا! ما را از جفتمان فرزندانى مرحمت فرما كه (خلف صالح) و
مايه چشم روشنى ما باشند و ما را پيشواى اهل تقوا قرار ده».
- يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ ....[3] «اى رسول
ما! به ياد آر (و امّت را متذكّر ساز) روزى را كه ما هر گروهى از مردم را با
پيشوايانشان (به پيشگاه حقّ و حقيقت) دعوت مىكنيم».
- وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا ....[4] «و آنان
را پيشواى مردم ساختيم تا خلق را به امر ما هدايت كنند».