جنبه اوّل: ولايت زعامت مورد بحث قرار گرفت. و گفتيم در زمان غيبت
جنبه رياست از امام معصوم عليه السّلام به نائب الامام (فقيه جامع الشرائط) منتقل
شده است و حكومت اسلامى- هر چند به صورت نسبى- بايد به وسيله او تشكيل يابد.
جنبه دوّم: داراى دو معناى اصطلاحى و لغوى است.
امّا امام به معنا و مفهوم اصطلاحى آن نزد شيعه عبارت است از منصب
خاصّ الهى كه از طرف خداى متعال به دوازده نفر كه اوّل آنان امير المؤمنين عليه
السّلام و آخر آنان حضرت مهدى عليه السّلام است، داده شده و قابل انتقال به ديگرى
نيست و شرط آن عصمت و از خواصّ آن علم به غيب و ديگر امتيازاتى است كه مربوط به
ائمه اطهار عليهم السّلام مىباشد[1] و در كتب
كلامى مورد بررسى قرار گرفته است و اثر مقام امامت اين است كه قول و فعل و امضاى
او حجّت شرعى است همچون خود رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه مورد
استناد امّت قرار مىگيرد.
امّا امام در معنا و مفهوم لغوى، از كلمه «أمّ» ريشه مىگيرد و به
معناى هر شيئى است
[1] - به كتاب شريف كافى، ج 1،« كتاب الحجة، صفحه 525
به بعد» مراجعه نماييد.