مصوّبات شوراى انقلاب، يا قوانين مصوّبه در
مجلس شوراى اسلامى، همه و همه- از طريق آراى اكثريّت تصويب شده و مىشود.
علاوه بر اينها نيز مىبينيم كه روش فقها در شناخت احكام فقهى اسلام
براى تشخيص واقعيات در بسيارى از موارد اين است كه حقّ تقدّم را به «شهرت فتوايى و
يا شهرت روايى» مىدهند و اين همان معناى «اكثريّت» است.
الف- شهرت فتوايى
(1) ارزش اكثريّت در فقه اسلامى به معناى تقدّم شهرت فتوايى بدين
ترتيب است كه اگر در فهم و استنباط حكمى از احكام اسلام، اختلاف نظرى ميان فقها
پيش آمد و ادلّه طرفين يكسان بود، در آنجا كه يك طرف مورد توجه بيشتر علما باشد،
ترجيح داده مىشود و به اصطلاح، فتواى مشهور را بر غير مشهور مقدّم مىدارند و اين
همان تقدّم اكثريّت بر اقليّت و تقدّم ظنّ قوى بر ظنّ ضعيف است.[1]
ب- شهرت روايى
(2) «شهرت روايى» در حديث به دو معناست:
1- شهرت در نقل حديث: بدين معنا كه راويان، حديثى را بيشتر از حديث
ديگر نقل نموده باشند كه در اين صورت، حديث مشهور بر حديث غير مشهور مقدّم مىشود.[2]
[1] - در بررسى كامل اين مطلب بايد به بحث تعادل و
تراجيح در اصول مراجعه شود.
الف- مقبوله عمر بن حنظله، امام
صادق عليه السّلام در ضمن حديثى، چنين فرمود:
« ينظر الى ما كان من روايتهما
عنّا فى ذلك الّذى حكما به المجمع عليه عند اصحابك فيؤخذ به من حكمنا و يترك
الشّاذ الّذى ليس بمشهور عند اصحابك فانّ المجمع عليه لا ريب فيه ...»،( وسائل
الشيعة 18/ 75/ ب 9/ ح 1).
« اگر ديديد كه دو حديث با هم
معارض بودند و هر كدام مستند يكى از دو قاضى قرار گرفت و بر طبق آن حكم صادر نمود،
انتخاب كنند آن روايتى را كه مستند حكم قرار گرفته و ضمنا مورد قبول عموم اصحاب
است و آن را مستند قرار دهند و به روايت شاذى كه مشهور نيست، اعتنا نكنند؛ زيرا در
حديث مجمع عليه نبايد شك و ترديد راه داد».
گفته شده است كه اين جمله« و يترك
الشاذ الذي ليس بمشهور» دليل است كه شهرت در حديث، موجب تقويت آن مىشود و عدم
شهرت، موجب ضعف آن مىباشد و شهرت را به معناى اكثريّت تفسير كردهاند، ولى ظاهرا
مراد از شهرت در اين حديث، معروفيّت و اتفاقى بودن آن حديث است نه اكثريّت.
اين حديث را در بحث ولايت قضا
كاملا توضيح خواهيم داد.
ب- روايت زراره:
« قال: سألت الباقر عليه السّلام
فقلت: جعلت فداك يأتى عنكم الخبران او الحديثان المتعارضان فبأيّهما آخذ؟ فقال يا
زرارة خذ بما اشتهر بين اصحابك، ودع الشّاذ النّادر ...»،( عوالى اللئالى 4/ 133)
از علامه بدون سند مرفوعا.
زراره مىگويد: از امام محمد باقر
عليه السّلام سؤال كردم دو حديث متعارض از شما مىرسد به كدام يك عمل كنيم؟
حضرت فرمود:« اى زراره! عمل كن به
حديثى كه در ميان شيعيان مشهور باشد و روايت شاذ را كنار بگذار ...».
اين حديث از نظر توجيه استناد به
اكثريّت و اشكال بر آن، مانند حديث اوّل است، علاوه كه از لحاظ سند ضعيف و غير
قابل اعتماد است. بررسى كامل اين دو حديث را از لحاظ سند و دلالت مىتوانيد در بحث
تعادل و تراجيح در اصول مراجعه فرماييد.
ما با همه اشكالاتى كه در اين دو
حديث از لحاظ سند و دلالت وجود دارد، براى تأييد ذكر كرديم نه استدلال، ولى از راه
ديگر ترجيح به اكثريّت اسلامى را اثبات كردهايم.