عصر- عجّل اللّه تعالى فرجه- تعطيل خواهد
بود؛ زيرا تصور كردهاند كه اجراى حدود مخصوص امام و يا نايب خاص اوست.
(1) ولى اكثرا اين قول را مردود دانسته و اجراى حدود را حتى در زمان
غيبت لازم مىدانند؛ زيرا:
اوّلا: فلسفه تشريع قوانين جزايى چه در اسلام و چه در ساير مكتبها
عبارت است از جلوگيرى از فساد و تبهكاريها و هرج و مرج و ايجاد امنيت و آرامش در
كشور و بالأخره حفظ جان و مال و ناموس مردم بديهى است كه رعايت اين مصلحت براى
هميشه لازم و ضرورى است و نمىتواند مخصوص زمان امام عليه السّلام و يا رسول اللّه
صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و يا هر زمان ديگرى باشد و با در نظر گرفتن اين
مصلحت الزامى، چگونه مىتوان گفت كه قوانين جزايى اسلامى لازم الاجراء نيست، آيا
اين سخن مستلزم تعطيل احكام الهى نيست؟ و حال آنكه به عقيده مسلمين قوانين تشريعى
و جزايى اسلام بهترين قوانين دنيا بوده و خواهد بود.
ثانيا: اطلاق ادلّه قوانين جزايى در كتاب و سنّت شامل همه زمانهاست و
محدود به زمان خاصى نشده است و قوانين جزايى مانند ساير احكام و قوانين اسلامى از
اين جهت مشترك هستند كه براى هميشه ثابت و مستمرند؛ مانند: