2- حكومت اسلامى غير الهى و يا به تعبير ديگر، حكومت اسلامى كامل و
حكومت اسلامى ناقص و دومى به حكم ضرورت گرچه موضوع آثار خاصّى در فقه[1] قرار گرفته است، ولى در عين حال
مسلمين بايد بدانند كه اين حكومتها، حكومت خيانت است نه اسلام و به طور حتم بايد
آن را سرنگون نمود و حكومت اسلامى واقعى را تشكيل داد.
شيعيان معترض و انقلابى
(1) از آغاز حكومت خلفاى اسبق كه در حقيقت رهبرى مذهبى از رهبرى
سياسى شروع به جدا شدن نمود و رفته رفته اين فاصله زياد شد تا آنجا كه حكومت
اسلامى جاى خود را به حكومت طاغوتى داد، شيعيان رنجديده به تبعيّت از رهبرانشان
(امامان) از همان آغاز اقليّتى معترض و ضدّ استبداد و انقلابى بودند كه خواهان
اسلام واقعى شدند و همانند ابا ذر در برابر حكومتهاى جائر ايستادگى كردند و در
امتداد آن روحانيت شيعه- با اينكه تحت مراقبت و فشار سخت دولتهاى وقت بودند-
همواره عهدهدار رهبرى اين مبارزات بودند. اينان گرچه به صورت ظاهر سركوب
مىگشتند، ولى هيچگاه تسليم ظلم و حكومتهاى ضدّ اسلامى نمىشدند و اگر چه ساكت
بودند سكوتشان سكوت قهر و غضب بود، نه سكوت رضا و پذيرش، اگر به زبان چيزى
نمىگفتند، ولى در دل هزاران سخن داشتند و در هر فرصتى كه پيش مىآمد علماى شيعه
پيشرو انقلابهاى اسلامى مىشدند و تا درجه شهادت در برابر ستمگران ايستادگى
مىكردند.[2]
[1] - مرحوم شيخ انصارى در كتاب مكاسب بحثى را تحت
عنوان جوايزى كه از حكّام جور گرفته مىشد و يا اموالى را كه حكّام جور از مردم به
عنوان خراج و مقاسمه و يا زكات و خمس مىگرفتند عنوان كرده و در زمينهاى كه اشاره
كرديم بحث كافى نموده است( اهل فن مىتوانند مراجعه كنند).
[2] - مرحوم علامه امينى قدّس سرّه كتابى به نام« شهداء
الفضيله» تأليف كرده است كه در آن نام گروهى از علما و دانشمندان شهيد شيعه را ذكر
كرده است. و بايد نام گروه بىشمار ديگرى از علماى شيعه را بر آن افزود؛ آن علمايى
كه در مبارزه با پهلوى در ايران كشته شدند و يا در قيام عليه پسرش پهلوى دوم به
درجه شهادت رسيدند تا حكومت سلطنتى سقوط كرد و به جاى آن حكومت جمهورى اسلامى
مستقر گرديد. و نيز علمايى از حوزه علميه قم و يا شهرهاى ديگر پس از پيروزى انقلاب
و يا در جنگ با حكومت بعث عراق شهيد شدند و همچنين گروه بسيارى از علماى حوزه
علميه نجف اشرف كه به دست حكومت بعث كشته شده و يا در زندانهاى هولناك آن حكومت
جبّار، جان سپردند، همه اين نامداران با جمع بىشمارى از مردمان مؤمن جزو مبارزين
با باطل و مدافعين از حق و شهداى راه حقيقت و فضيلت به شمار مىروند، فجزاهم اللّه
خيرا.