امروز و ديروز، نه تنها به امتياز قوانين و
احكام روشن آن است بلكه امتياز معصوم بودن رهبران آن سهم بيشترى در نمايش اسلام و
جلوه آن دارد كه نمونه آن على عليه السّلام است.
خلاصه
(1) حكومت اسلامى خلاصه مىشود در آيه:
... أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي
الْأَمْرِ مِنْكُمْ ....[1]
«اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد رسول و اولياى امور را».
منظور از اولياى امور همانها هستند كه حقّ ولايت به آنان از طرف
خداوند داده شده و آنان امامان معصوم يعنى ائمه اهل بيت خواهند بود و اما آن دسته
كه حكومت را به زور به دست آورده باشند، ولىّ امر مشروع نيستند و خداوند امر به
اطاعت ولىّ غير مشروع و حاكم جائر نخواهد كرد؛ زيرا اطاعت ايشان اطاعت طاغوت است
چه آنكه طاغوت مبالغه طاغى است و چه طغيانى بالاتر از غصب مقام رهبرى. و در اين
باره قرآن كريم مىفرمايد:
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا
بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا
إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُرِيدُ الشَّيْطانُ
أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالًا بَعِيداً.[2]
«آيا نمىنگرى و عجب ندارى از حال آنان كه به گمان و دعوى خود ايمان به تو و كتبى
كه پيش از تو فرستاده شده آوردهاند، چگونه باز مىخواهند طاغوت را حاكم خود
گمارند در صورتى كه مأمور بودند كه به طاغوت كافر شوند (و آن را رد كنند) و شيطان
مىخواهد كه آنان را گمراه كند چنان گمراهى كه از هر سعادت و آسايش، دور باشند».
بنابراين، برنامه حكومت اسلامى از نظر حاكم- شخص و شرايط- متكى به
قرآن كريم است و قرآن كريم اطاعت غير از خدا و نماينده او را تجويز نمىكند و
اطاعت جاهل و ظالم را اجازه نمىدهد، پس حكومت اسلامى حكومت اللّه و علم و عدالت