(1) مفسران اسلامى نظريات مختلفى در تفسير «اولو الامر» در آيه كريمه
ابراز داشتهاند كه ذيلا بدان اشاره مىكنيم.[1]
1- جمعى از مفسران اهل سنت معتقدند كه منظور از «اولو الامر» مطلق زمامداران و
حكّام و مصادر امورند در هر زمان و در هر محيط و هيچ گونه استثنا و شرطى براى آن
قايل نشدهاند و نتيجه آن اين است كه مسلمانان وظيفه دارند از هر حكومتى به هر شكل
پيروى كنند، حتى اگر حكومت مغول يا بنى اميه باشد. و گويا اين دسته چشم خود را از
كليه مفاهيم اسلامى بسته و تنها از ديدگاه يك لغوى به تفسير آيه پرداختهاند.
2- بعضى ديگر از مفسران مانند نويسنده «تفسير المنار» و «تفسير فى
ظلال القرآن» و بعضى ديگر، شرطى بر آن اضافه كردهاند و مىگويند: منظور از «اولو
الامر» نمايندگان عموم طبقات، اعمّ از حكام، زمامداران، علما و صاحب منصبان در
تمام شئون زندگى مردم هستند، اما نه به طور مطلق و بدون قيد و شرط، بلكه اطاعت
آنها مشروط به اين است كه بر خلاف احكام و مقررات اسلام نبوده باشد.
3- بعضى ديگر مىگويند: منظور از «اولو الامر» زمامداران معنوى و
فكرى يعنى علما و دانشمندانند، دانشمندانى كه عادل باشند و به محتويات كتاب و سنت،
آگاهى كامل داشته باشند.
4- بعضى از مفسران اهل سنت معتقدند كه: منظور از اين كلمه منحصرا
خلفاى چهارگانه نخستين هستند و غير آنها را شامل نمىشود. و بنابراين، در اعصار
ديگر «اولو الامر» وجود خارجى نخواهد داشت.
5- بعضى ديگر از مفسران، «اولو الامر» را به معناى صحابه و ياران
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مىدانند.
6- احتمال ديگرى كه در تفسير «اولو الامر» گفته شده اين است كه منظور
فرماندهان لشكر اسلامند.
[1] - در نقل اقوال ياد شده به تفسير نمونه 3/ 436
اعتماد شده است.