اسم الکتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) المؤلف : لياقتدار، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 164
با تعقل و تدبير خود را نشان مى دهد. به
همين دليل است كه امام على (ع) در اين مورد مىفرمايند:
«لا حلم كالتغافل»
. (غررالحكم، ج 6، ص 356، ش 10502)
به علاوه، در بيان ارزش و جايگاه بااهميت تغافل پيامبر اكرم (ص) آن
را از لوازم ايمان دانسته است: «
المومن نصفه تغافل»
(اخلاق فلسفى، ج 1، ص 405) و نهايتاً در بيان ارزش و اهميت تغافل در
نظام تعليم و تربيت اسلامى آن كه، امام على (ع) تغافل را نيمى از عقل و عاقل
دانستهاند. با توجه به آن كه عقل از نظر امام على (ع) شاخص عمده حيات انسانى به
حساب مىآيد چنانكه فرموده است:
«الانسان بعقله»
، (غررالحكم، ج 1، ص 61، ش 229) ملاك انسانيت انسان به عقل اوست و يا
اين كه فرموده است:
«فقد العقل فقد الحيات و لايقاس الا بالاموات»
(تحف العقول، ص 221، باب حكمتها و مواعظ اميرالمومنين (ع)، شماره
130)، فقدان خرد برابر است با مرگ و در اين صورت فرد بىخرد تنها با مردگان مقايسه
مىشود. با توجه به اين احاديث روشن مىشود كه وقتى امام على (ع) مىفرمايند:
«نصف العاقل احتمال و نصفه تغافل»
، (غررالحكم، ج 6، ص 173، ش 9968) نيمى از فرد عاقل بردبارى است و
نيمى ديگر تغافل است، تا چه حد مسأله تغافل از جايگاه رفيع در مناسبات انسانى و
زندگى اجتماعى برخوردار است. به طور خلاصه، تغافل، لازمه تعقل، ايمان، كرامت و
بزرگوارى، حلم و بردبارى، و از لوازم آرامش روان و نيز از ضروريات زندگى اجتماعى
است.
اسم الکتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) المؤلف : لياقتدار، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 164