اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 63
امام هادى عليه السّلام فرموده است: «او كسى است كه وحدت كلمه
ايجاد مىكند، نعمت را كامل مىسازد. خداوند حق را به دست او تحقّق مىبخشد و باطل
را نابود مىكند. آنگاه آيه بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ را قرائت كرد و
فرمود: به خدا سوگند! بقيّة اللّه، او است[1]».
در روايتى آمده است: «محمد بن مسلم گويد: از امام باقر عليه السّلام
پرسيدم: مقصود از آيه وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى چيست؟ فرمود: شب، اشاره به آن است كه سدّ راه على عليه السّلام شد و
او را فرو پوشاند. وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى،
روز، اشاره به قائم ما است كه وقتى خروج مىكند، دولتش بر همه دولتهاى باطل چيرگى
مىيابد[2]».
بهطور خلاصه مىتوان پاسخ پرسشهاى «فلسفه تاريخ» از ديدگاه قرآن را
چنين برشمرد:
1. هدف و غايت تاريخ، عبادت و بندگى خدا و رسيدن به كمالات اخلاقى و
انسانى است.
2. مكانيسم و محرّك اين حركت، اراده انسانها و تضادّ و درگيرى بين
دو جبهه حق و باطل است كه در نهايت با نابودى جبهه باطل، به پايان خواهد رسيد.
3. مسير و منازل اين حركت، دورانهاى حضور پيامبران و جانشينان آنان
است.
عصر هر پيامبرى، بستر و مرحلهاى براى گذر تاريخ به مراحل بالاتر و
كاملتر از گذشته است. تاريخ در عصر ظهور، به مرحله نهايى و كامل خود خواهد رسيد.
اين مرحله آغاز زندگى نوين، پيشرفته و متكامل است و بشر در آن از رفاه، سعادت،
عدالت، امنيت و معنويت برخوردار خواهد شد.
[1].« هو الّذى يجمع الكلم و يتمّ النّعم و يحق
اللّه به الحقّ و يزهق الباطل. و هو مهدّيكم المنتظر، ثمّ قرأ:
\i بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ
لَكُمْ\E و قال: هو و اللّه بقيّة اللّه»: كامل سليمان، يوم الخلاص،(
تهران: آفاق، 1376)، ج 2، ص 663؛ على يزدى حائرى، الزام الناصب،( تهران: 1351)، ص
57.
[2].« محمد بن مسلم[ قال:] سألت ابا جعفر عن قول اللّه
تعالى\i وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى،\E قال: الليل فى هذا الموضع،
الثانى، غشّ امير المؤمنين فى دولته الّتى جرت له عليه ...\i وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى،\E النهار
هو القائم منّا اهل البيت، اذا قام غلب دولة الباطل»: محمد باقر مجلسى، بحار
الانوار، پيشين، ج 51، ص 49.
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 63