اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 34
دو. فلسفه تاريخ و ديدگاه دانشمندان
فلسفه تاريخ
يكى از بحثهاى ارزنده و قابل توجّه در تاريخ و عرصه «آيندهپژوهى»،
«فلسفه تاريخ» است. برخى از فيلسوفان تاريخ، خواستهاند حركتى قانونمند و
نظاممند براى تاريخ در نظر بگيرند و سير حوادث گذشته و حال را به آينده (گذشته-
حال- آينده) پيوند زنند. در واقع قالب و چهارچوب كلى و معيّنى براى «حركت تاريخ»
در نظر مىگيرند و براساس آن نقبى به آينده مىزنند.
اصطلاح «فلسفه تاريخ» در اروپا، نخستينبار توسط ولتر (نويسنده
فرانسوى) وضع گرديد. قبل از او ابن خلدون (مورّخ و فيلسوف مسلمان)، عملا مطالعات
گستردهاى در زمينه «فلسفه تاريخ» انجام داده بود.
در تعريف «فلسفه تاريخ» آمده است: «قبول و تصوّر يك يا چند قانون در
سير امور تاريخ حيات بشر»[1]. «فلسفه
تاريخ» مسير حركت تاريخ را بررسى مىكند و تا حدودى از معلوم به مجهول و از معلول
به علت پى مىبرد. در اين خصوص اشخاصى
[1]. محمد آراستهخو، فرهنگ اصطلاحات علمى-
اجتماعى،( تهران: انتشارات چاپخش، 1381)، ص 727.
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 34