اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 33
پژوهى نظاممند و روشمند داشته باشيم. در سطرهاى آتى دو نوع
آيندهپژوهى مورد توجه است: 1. تحليل فلسفى از تاريخ (فلسفه تاريخ) 2. پيشبينى
وحيانى و غيبى از تاريخ. در فلسفه تاريخ، دانشمندان باتوجّه به قواعدى به پيشبينى
وقايع و حوادث آينده مىپردازند. اين ديدگاه مبتنى بر عقل و تجربه است؛ اما در
پيشگويى وحيانى، پيشبينى دقيق، حتمى و ضرورى با استناد به منابع دينى و غيبى،
صورت مىگيرد و سيماى آينده بهطور روشن و دقيق تصوير مىشود. در واقع در فلسفه
تاريخ متكى بر نصوص دينى، علاوه بر عقل و تجربه، از وحى و الهامات الهى براى توضيح
آينده استفاده مىشود و پيامبران به كمك عقل و تجربه بشرى مىآيند و بهطور كامل و
دقيق وضعيت آتى بشر را پيشگويى مىكنند (فلسفه متعالى تاريخ). مهدويتپژوهى نيز
مصداق كامل و تمام اين پيشگويى دينى است. بر اين اساس مباحث آيندهپژوهانه خود را
در دو قسمت ارائه مىدهيم:
1. فلسفه تاريخ و ديدگاه دانشمندان،
2. فلسفه متعالى تاريخ و ديدگاه شيعه (براساس قرآن و روايات).
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 33