اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 265
ابنزياد نخعى را بهعنوان عامل منطقه هيت، عبد اللّه بن عباس را
عامل بصره و سهل بن حنيف را عامل مدينه منصوب كرد. اما حذيفة بن يمان را والى
مداين و مالكاشتر را والى مصر قرار داد و دهها حكم در مورد كارگزاران و عوامل
قضاوت، خراج، جند و كتابت صادر كرد .... در واقع حكومت حضرت على عليه السّلام،
حكومتى بود كه ضمن اقتدار معنوى و حكومتى خليفه، قدرت اجرايى و قضايى در بخشهاى
گوناگون توزيع شده بود؛ بهگونهاى كه حتّى در درون ايالات و ولايات محلى نيز
توزيع قدرت وجود داشت.
نكته قابل طرح اينكه در ساخت قدرت و حكومت امام على عليه السّلام،
قدرت به صورت سلسله مراتبى توزيع شده و هر بخشى در مقابل بخش بالاتر از خود مسؤول
و پاسخگو بود.[1]
در حكومت حضرت مهدى (عج)، اين ساخت به شكل كاملتر و گستردهتر تحقّق
خواهد يافت. در آن عصر، حكومت وسيع و يكپارچه جهانى با عظمت و شكوه فراوان شكل
مىگيرد (انّ ملكنا اعظم من ملك سليمان)[2]
و حكومت اسلامى بر جهان تسلّط خواهد يافت (و لا يكون ملك إلّا للاسلام)[3] و حضرت مهدى (عج) حاكم و فرمانرواى
آن خواهد بود (حتّى يملك رجل من اهل بيتى ... يملأها قسطا و عدلا).[4]
او به مدت ساليان متمادى بر زمين حكومت كرده (يملك المهدى امر الناس
سبعا أو عشرا و ...)[5] و پايتخت
و محل حكومت و قضاوت او كوفه خواهد بود (دار ملكه الكوفة و مجلس حكمه جامعها)[6] و با عدالت و دادگرى با مردم رفتار
خواهد نمود (يحييها اللّه
[1]. محسن مهاجرنيا، ساختار حكومت امام على عليه
السّلام، دانشنامه امام على عليه السّلام،( تهران: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه
اسلامى، 1380)، ج 6، ص 125 و 126.
[2]. سيد شرف الدين حسينى، تأويل الآيات الظاهرة،
ص 169؛ محمّد باقر مجلسى، بحار الأنوار، ج 27، ص 306.