اسم الکتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى المؤلف : حسينى فر، رضا الجزء : 1 صفحة : 109
2. اگر سياست و دين را با تعاريف غربى آنها پذيرفتيم، حتى اگر
سياست را دروغ و خدعه و ... ندانيم، باز هم نمىتوان پيوندى ميان اين دو سراغ
گرفت؛ زيرا با تعريفى كه انديشمندان غربى از دين ارائه مىدهند و آن را تنها
ترسيمكننده رابطه درونى و كاملًا شخصى انسان با خداوند مىدانند، چنين دينى نهتنها
با دنياى سياست، بلكه حتى با مسائل ساده اجتماعى نيز بيگانه است. از چنين منظرى،
مسائل اجتماعى و سياسى، چگونگى روابط بين دولت و ملت و نيز دولتها با يكديگر، از
حوزه مسائل دينى بهكلى خارج است. دين، باورى شخصى است كه در پستوى ذهن آدمى قرار
دارد؛ درحالىكه لازمه سياستورزى، حضور در اجتماع، كسب قدرت و شركت در امر حكومت
است.
در واقع، دينى كه در مغربزمين و پس از رنسانس- از اواسط قرن پانزدهم
ميلادى به بعد- و حملههاى پىدرپى انديشمندان مادىگرا به آن، اجازه ادامه حيات
يافت، خود نيز توقعى بيش از اين نداشت. مسيحيتِ پس از رنسانس، نهتنها هيچ كارى به
سياست ندارد و توصيه مىكند تا «مال قيصر را به قيصر ادا كنيد و مال خدا را به
خدا»[1] بلكه حتى
اگر بخواهد سخنى كه به كار اجتماع و سياست آيد، بر زبان براند، بيش از اين نيست كه
«اگر بر گونه راستت سيلى زنند، گونه چپ خود را نيز مهيا كن» و «اگر عبايت را
دزديدند، قبايت را نيز به آنها ببخش».[2]
روشن است كه از زبان چنين دينى، جز ارتباط درونى با خدا، و در نهايت، پارهاى
توصيههاى اخلاقى نمىتوان شنيد؛[3] درحالىكه
سياست در تعريف
[3]. توجه داريم كه مسيحيت كنونى، بازمانده همه
تغييرها و تحريفهايى است كه در طول تاريخ، در آن بهوجود آمد و به اعتقاد ما، اين
دين را نمىتوان با آنچه حضرت مسيح( ع) مأمور به ابلاغ آن بودهاند، مقايسه كرد.
اسم الکتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى المؤلف : حسينى فر، رضا الجزء : 1 صفحة : 109