اسم الکتاب : دوازده نكته در بررسى و ارزيابى ادله توسل، شفاعت، تبرك و زيارت المؤلف : نجارزادگان، فتحالله الجزء : 1 صفحة : 53
اما چون
اسلام مستحكم شد و در دلها نشست، نهى از زيارت قبور نسخ گرديد»[1].
رجحان
زيارت منوط به اثبات وجود ارتباط پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و اولياء پس از
وفات با عالَم دنيا و شنيدن صداى زائران و پاسخ به سلام آنان است. در اين باره
افزون بر دليل اعتبارى، روايات صحيح و متواتر از اهل سنت نقل شده كه پيش از اين
ملاحظه كرديد. محبت نيز كه منشاء بار بستن و عزم سفر براى زيارت مىباشد، اختصاص
به زمان حيات نبى اكرم صلى الله عليه و آله ندارد.
وهابيان،
زيارت را بدعت و آن را مخالف با سيره صحابه مىدانند، ادلهى لفظى آنان تنها اين
روايت است:
بار
سفر بستن جز براى رفتن به سه مسجد، [مسجد الحرام، النبى، اقصى] روا نيست»؛ اما
هرگز نمىتوان از آن منعِ شدَّ رحال (بار بستن) براى زيارت را استفاده كرد. به قول
ذهبى:
«لئن
سَلَّمنا إنّه- أي شد الرحال إلى قبور الانبياء والاولياء- غير مأذون فيه لِعُمومِ
قوله صلواتُ الله
[1] - ر. ك، عينى، محمود، عمد القارى باب زيار القبور:
ج 8، ص 70.
[2] - ر. ك: ابن حنبل، احمد، مسند احمد: ج 12، ص 116،
رقم 7191، محققان مسند ساير منابع و مصادر اين روايت را در پاورقى آورده اند و آن
را تقويم النص كردهاند.
اسم الکتاب : دوازده نكته در بررسى و ارزيابى ادله توسل، شفاعت، تبرك و زيارت المؤلف : نجارزادگان، فتحالله الجزء : 1 صفحة : 53