4-
بنيانگذار تشيع، همان بنيان گذار اسم خالص و داعى الى الله «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا
إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ»،[1] يعنى شخص خاتم الانبياء (ص) است و كتاب و سنت در
تشيع تجلى مى يابد و اهل بيت (ع) باب مدينه علم و عالم بكتاب الهى هستند و حيات
ايشان ادامه حيات رسول الله (ص) است.
5-
پيامبر (ص) در زمان خودش مسير و خط آينده اسلام را ترسيم فرموده و چراغ را به دست
چراغبان و اذُن واعيه سپرده است.
محتواى
تشيع، همان محتواى اسلام اصيل و فرهنگ غنى اسلام و قرآن كريم است و تبلور عينى
اسلام در وجود مبارك اهل البيت (ع) تحقق يافته است و ائمه معصومين (ع) واسطه در
فيض الهى و مفسر و معلم قرآن كريم هستند.
اصول
و اساس تشيع
تشيع
بر سه اصل كلان و بنيادين استوار است كه عبارتند از: توحيد، نبوت و معاد و دو اصل
به عنوان اصول مذهب كه عبارتند از: امامت و عدالت، و اين دو هر يك به نحوى در
توحيد و نبوت تبلور يافته اند و شاخه هاى درخت توحيد و نبوت هستند. در حوادث زمان
رسول اكرم (ص) و پس از آن نحله ها و گرايش ها و سليقه هاى مختلفى در دنياى اسلام
پديد آمد كه بسيارى از اين گرايش ها طبيعى است. ليكن اگر با محوريت قرآن و رسول
اكرم (ص) بود، همه مسائل به نحو احسن و مطلوب تمام مى شد و محور، شخص مؤسس اسلام و
تفسير آن بزرگوار از قرآن و احكام اسلام بود. ليكن در همان عصر نيز شاخص پس از
رسول اكرم (ص)، اهل بيت (ع) و على مرتضى (ع) بودند.