طبيعى
است كه در طول تاريخ دو ديدگاه عمده در زمينه نظامهاى حقوقى و ساختارهاى اجتماعى
انسانها و جوامع بشرى جريان داشته است:
الف)
ديدگاه الهى و وحيانى و بر اساس حقوق الهى و حق الله الاكبر؛
ب)
ديدگاه هاى شيطانى و طاغوتى و بر مبناى زور و سلطه ارباب قدرت و صاحبان زور و
ثروت.
در
فرهنگ اهل بيت (ع) اساس بر حقوق الهى و توحيدى و حرمت و كرامت انسان ها و آزادى و
آزادگى آنهاست. در اين ديدگاه احدى بر ديگرى امتياز ندارد؛ جز بر اساس تقوى.
اصل
برابرى و برادرى و تساوى در برابر حق و عدل حاكم است و تمامى مناسبت ها و رفتارها
بايد در جهت كرامت انسانها و حفظ و صيانت از حقوق ديگران و رعايت مرزها و حدود
الهى باشد كه «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ
حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ».[1]
سيره
پيامبر اكرم (ص) و اهل بيت (ع) در جهت پاسدارى و تقويت و حمايت از حقوق الهى
انسانها و برابرى همه در حق و قانون است و اين سخن دلنشين رسول اعظم (ص) است كه مى
فرمايند: