اسم الکتاب : نظريه شناخت المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 137
روشن نيست
كانت به چه دليل يكسانى همه اذهان را در معارف فطرى اصل مسلّم گرفته و بر مبناى
آن، ارزش مطلق معلومات رياضى را بنا نهاده است.
خلاصه
آنكه: طبق تفكر كانت براى معلومات رياضى نيز نمىتوان ارزش مطلق قائل شد.
ج)
انديشه زمان و مكان كه موضوع رياضيات مىباشند و ساير انديشههايى كه كانت از آنها
بهعنوان معارف فطرى ياد مىكند (از قبيل جوهر و عرض، علت و معلول) از معقولات
ثانيه مىباشند- كه نحوه پيدايش آنها در فصل پيش گذشت- و انديشههاى صرفاً ذهنى
نيستند كه بهوسيله ذهن و بدون ارتباط با خارج پديد آمده باشند، بلكه در نتيجه
تماس انسان با حقايق خارجى و بهوسيله انتزاع بهدست آمدهاند، و احساس در پيدايش
آنها نقش مؤثر داشته، بنابراين درصورتىكه معارف پديد آمده از راه احساس بىاعتبار
باشند اين دسته از معارف نيز از اين قاعده مستثنى نخواهند بود.
ب)
ارزش شناخت در فلسفه ماركسيسم:
نظريه
ماركسيسم را در رابطه با ارزش شناخت مىتوان در چند بخش خلاصه نمود:
اسم الکتاب : نظريه شناخت المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 137