اسم الکتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 230
نيست بلكه
پس از به بار آمدن محصول و عرضه آن در بازار به درآمد مىرساند، درحالىكه
بهرهبردارى از بيوت- معمولًا- به طور مستقيم درآمدزا است؛ زيرا مىتوان بيوت را
اجاره داد و از اين طريق به درآمد مستقيم دست يافت.
4.
صحيحة ديگر عبدالله بن سنان عن أبى عبدالله (ع)، قال:
كسى
كه مال يا شترى را در دشت خشكى بيابد كه از پا افتاده و زمينگير شده و صاحبش
رهايش كرده چون درپى صاحبش نمىرفته پس آن را ديگرى به دست آورد و به آن رسيدگى
كند و براى آن هزينه كند تا از مرگ و پاافتادگى رهايش كند و زندگى مجددى به آن
بدهد چنين مالى از آنِ اين احياء كننده خواهد بود و مالك قبلى حقى در اين مالى
نخواهد داشت، اين مال همانند ساير اشياء مباح است.
در
گذشته گفتيم كه اين روايت دلالت بر قاعده كلى منشأيت كار براى مالكيت خصوصى در
ثروتهاى طبيعى دارد. در اينجا اضافه مىكنيم كه قاعده كلى مستفاد از اين روايت
منشأيت كارى براى مالكيت است كه سبب ايجاد بهرهزايى در ثروت طبيعى باشد. موضوع
روايت، مال يا شتر فاقد بهرهزايى است كه به دليل فرسودگى يا از
[1] . همان، ج 25، ابواب لقطه، باب 13، ص 458، حديث 2.
اسم الکتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 230