اسم الکتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 21
حادث در
مقابل قديم و ممكن در مقابل واجب، تصوراتى بيش نيست كه ساخته و پرداخته ذهن مشوّش
است.
صدرالمتألهين
كه پايهگذار فلسفه نوين اسلامى است، به اين تعارض و اختلاف ميان دستگاه تفكر
فلسفى و دستگاه تفكر عرفانى در تحليل مقولات كلى خاتمه داد. وى، بر اساس نظريه
اصالت وجود و نيز نظريه تشكيك وجود، ضمن آنكه وحدت حقيقت وجود را اثبات كرد، حقيقى
بودن مفاهيم وحدت و كثرت؛ علت و معلول؛ امكان و وجوب؛ جوهر و عرض و حادث و قديم را
نيز ثابت كرد. آن بزرگوار بر اساس اصل بسيار مهم «وحدت در عين كثرت» توضيح دادكه
عليت و معلوليت؛ امكان و وجوب؛ جوهر و عرض و حادث و قديم حقيقتى واحدند كه در
نتيجه اختلاف مراتب، احكام و صفات متفاوتى پيدا مىكنند.
3.
تفاوت در شناخت عنصر تداوم در هستى؛ از ديگر تفاوتهاى اساسى ميان فلسفه و عرفان،
نحوه پاسخ هر كدام از دو علم به اين پرسش است: هستى چگونه است؟ آيا هستى ثابت است
و تداوم هستى به معناى ثبات هستى در مسير زمان است؟ يا آنكه تداوم هستى به معناى
پيدايش مكرر است و هستى ثابتى در دو زمان وجود ندارد؟
بنابر
تفكر رايج در فلسفهاسلامى قديم، اگر علت موجودى باقى باشد، وجودش ادامه خواهد
يافت و اين تداوم وجود به معناى بودن يك چيز در بيش از يك زمان است. در اين
ديدگاه، اشيا وجود هميشگى دارند و مادامى كه علت آنها باقى است، آن وجود هميشگى
نيز تداوم دارد.
امّا
تفكرعرفانى، تداوم هستى را اينگونه نمىپذيرد و معتقد به خلق جديد يا پيدايش نو
به نو است. در تفكرعرفانى، هيچ چيز نمىتواند در بيش از
اسم الکتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 21