اسم الکتاب : زيارت عاشورا فراتر از شبهه المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 1 صفحة : 277
مضمون روايت
ارشاد و راهنمايى است به اينكه بيان حال آنها بر روح و اراده طرف مقابل تأثير
بيشترى دارد تا دشنام، نه اينكه مفهومش تحريم دشنام يا مرجوحيّت آن باشد؛
5-
در لغت و در عرف ميان سبّ و لعن تفاوت آشكارى وجود دارد.
سبّ
به معناى دشنام دادن به آبرو و شرف ديگران است، در حالى كه لعن به معناى آرزو كردن
و خواستن از خداوند است كه رحمت خود را از كسى دور كند و او را گرفتار سازد.
بنابراين
چنانچه از سبّ و دشنامگويى نهى و منع كردند، لازمهاش اين نيست كه از لعنت كردن
هم نهى و منع شده باشد. با اين بيان روشن مىشود كه درست نيست به رواياتى كه در
مذمّت دشنامگويى و بد دهانى وارد شده است، بر مرجوح بودن لعن استدلال شود؛ زيرا
دشنام و حرفهاى بد بر زبان آوردن از مصداقهاى «سبّ» است، نه «لعن»، و نهى از
«سبّ» (به هر يك از مصداقهايش) مستلزم آن نيست كه از لعن هم منع شده باشد.
علاوه
بر اين، بين نصوص و تصريحاتى از قرآن و سنّت كه بر رجحان لعن دلالت دارند و نصوصى
كه از آنها بوى نهى به مشام مىرسد مىتوان جمع عرفى نمود و جمعش بدين گونه امكان
دارد كه به حسب متعلق باشد. و در اين صورت، لعنى كه از آن نهى شده، لعن بر مؤمنان
و ناسزا گفتن به ايشان است و لعنى كه رجحان دارد، لعن بر ستمگران به ويژه كسانى
است كه بر اهل بيت عليهم السلام ستم روا داشتهاند و در روايات شواهدى بر آن وجود
دارد، از جمله:
اسم الکتاب : زيارت عاشورا فراتر از شبهه المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 1 صفحة : 277