اسم الکتاب : زيارت عاشورا فراتر از شبهه المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 1 صفحة : 276
پاسخ اين
كلام:
1-
واژه «
أكره
»
جز با قرينه بر حرمت اصطلاحى دلالت نمىكند و در اينجا قرينهاى وجود ندارد؛
2-
حكم متوجه مخاطبينى است كه به ايشان فرموده: «
لَكُمْ
» و
اينكه فراگير به همه مسلمانان باشد، احراز نمىشود؛ چون احتمال دارد ويژه
جنگجويانى باشد كه همراه آن حضرت بودهاند، به لحاظ اينكه اقتضاى مقام نبرد و تاخت
و تاز بر دشمن اين است كه از درگيرى لفظى اجتناب شود و تمام توجه به چيزى باشد كه
در آن حال مهمتر و سودمندتر است؛
3-
محلى كه كراهت در آن قرار مىگيرد، «سَبّاب» يعنى بسيار دشنامگوى بد دهان مىباشد
و تفاوت است ميان كسى كه بسيار دشنامگوى و ناسزا مىگويد با كسى كه يك بار دشنام
مىدهد، به لحاظ اينكه سبّاب صيغه مبالغه است و مفهومش دشنام گويى زياد و بد دهانى
است و روشن است كه كراهت سبّ زياد، مستلزم آن نيست كه «سَبّ» به خودى خود كراهت
داشته باشد؛
4-
نهى در اين روايت نهى ارشادى است، نه نهى مولوى (به قرينه جملاتى كه در بعد از آن
آمده است): «