در نظر شرع
به طور مجّانى واجب نباشد، پس اجير شدن براى فرايض يوميه يا تجهيز اموات جايز
نيست.
«سوم»
اگر چيزى را كه اجاره مىدهند چند فائده داشته باشد، استفادهاى كه مستأجر بايد از
آن بكند معيّن نمايند، مثلا اگر حيوانى را كه سوارى مىدهد و بار مىبرد اجاره
دهند، بايد در موقع اجاره معيّن كنند كه فقط سوارى يا باربرى آن، مال مستأجر است
يا همه استفادههاى آن.
«چهارم»
مدّت استفاده را معيّن نمايند، و اگر مدّت معلوم نباشد ولى عمل را معيّن كنند مثلا
با خيّاط قرار بگذارند كه لباس معيّنى را به طور مخصوصى بدوزد كافى است.
مسأله
2196- اگر ابتداى مدّت اجاره را معيّن نكنند، ابتداى آن بعد از خواندن
صيغه اجاره است.
مسأله
2197- اگر خانهاى را مثلا يك ساله اجاره دهند و ابتداى آن را يك ماه بعد
از خواندن صيغه قرار دهند، اجاره صحيحاستاگرچه موقعىكه صيغه مىخوانند خانهدر
اجاره ديگرىباشد.
مسأله
2198- اگر مدّت اجاره را معلوم نكند و بگويد هر وقت در خانه نشستى اجاره
آن، ماهى ده تومان است، اجاره صحيح نيست.
مسأله
2199- اگر به مستأجر بگويد خانه را ماهى ده تومان به تو اجاره دادم يا
بگويد خانه را يك ماهه به ده تومان به تو اجاره دادم و بعد از آنهم هر قدر بنشينى
اجاره آن ماهى ده تومان است، در صورتى كه ابتداى مدّت اجاره را معيّن كنند يا
ابتداى آن معلوم باشد، اجاره ماه اول صحيح است.
مسأله
2200- خانهاى را كه غريب و زوّار در آن منزل مىكنند و معلوم نيست چقدر
در آن مىمانند، اگر قرار بگذارند كه مثلا شبى يك تومان بدهند و صاحب خانه راضى
شود، استفاده از آن خانه اشكال ندارد، ولى چون مدّت اجاره را معلوم نكردهاند،
اجاره نسبت به غير از شب اول صحيح نيست، و صاحب خانه بعد از شب اول هر وقت بخواهد
مىتواند آنها را بيرون كند.
مسائل متفرّقه اجاره
مسأله
2201- مالى را كه مستأجر بابت اجاره مىدهد بايد معلوم باشد، پس اگر از
چيزهائى