اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 2 صفحة : 511
زمان كه مقدار حركت است و با
وجود متحرك موجود مىشود. و ديگر آنكه خداوند نيازى به انسان و هر موجود ديگر
ندارد تا اينكه بگوييم هميشه بايد انسان با خداوند متعال همراه باشد در حالى كه
انسان مخلوقى است زمانى، و اللّه العالم.
2084
-
در حالى كه خداوند متعال كاملا عالم و آگاه مىباشد چرا ما انسانها را آفريده تا
عذاب يا پاداش بدهد؟
بسمه
تعالى
-
علم به عواقب انسانها مانع از حكيمانه بودن خلقت نيست. بر كسانى كه اتمام حجت نشده
است و مستضعف هستند، عذابى نيست، و اين خود موافق عدل است. در خلقت انسان به طور
كلّى عدّهاى به سعادت دائم مىرسند و اين امر كافى است براى اينكه خلقت حكيمانه
باشد، و اللّه العالم.
2085
-
اگر الآن كه شما در حال مطالعه اين سؤالات مىباشيد شخصى از در وارد شده و بگويد
من امام زمانم، شما چه مىكنيد؟ به دست و پايش مىافتيد و يا او را طرد و دور
مىكنيد؟ خواستم بگويم در عصر جاهليت زمانى كه مردم آن زمان به اندازهاى جاهل و
كودن بودند كه سر چيزهاى بىارزش جنگهاى طولانى و چندينساله راه مىانداختند و
دخترانشان را زنده به گور مىكردند و ... آنگاه مردى همانند آنها (امّى و چوپان)
برخيزد و بگويد: «من پيغمبر خدايم و به خدا ايمان آوريد» كدام يك از آنها باور
مىكردند؟ هر چند مظلوميت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در اين برهه از
زمان كاملا مشخص مىباشد ولى اگر زمان ديگرى مثلا وقتى تمدن انسانيت شكل مىگرفت و
اينان لا اقل داراى مختصر تفكرى مىبودند پيامبر اسلام ظهور مىكرد بهتر نبود؟
بسمه
تعالى
-
ظهور پيغمبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در مثل چنان محيطى و آوردن مثل
قرآن كريم كه معجزه همه زمانها و مكانها است خود يكى از امورى است كه بيش از هر
چيز ديگر علامت نبوت و اعجاز پيغمبرى است، و اللّه العالم.
2086
-
آيا ايمان در همه ادوار يكى بوده است، اگر يكى بوده پس چرا در اين دوره يعنى در
دين اسلام بايد نماز بخوانيم و روزه بگيريم در حالى كه در زمان پيامبران گذشته
خبرى از چنين مسائلى وجود نداشته است؟
اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 2 صفحة : 511