اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 1 صفحة : 8
بداند
كه اوّلى اين شرائط را معتبر نمىدانست و اين مكلّف هم در زمان مجتهد اول در مقام
تطهير اشياء آن شرائط را مراعات نمىكرد و به غير آن طريقى كه دومى معتبر مىداند
تطهير مىكرد، آيا در اين صورت حكم مىكنيد به صحت حجى كه در زمان اوّلى انجام
داده و نمازهايى كه در زمان اوّلى خوانده و روزههايى كه در زمان اوّلى گرفته و يا
اينكه بر طبق آن مسأله 17 حكم مىشود به اعاده اين اعمال از باب اينكه بنابر نظريه
دومى در تطهير عادتاً لباسهاى اين مكلّف و بدنش و اعضايش در زمان اوّلى در حكم
متنجس بوده و وضوء و غسل و تيممى كه در زمان اوّلى انجام مىداده با اين وضع باطل
بوده و نتيجتاً نمازش و روزهاش و حجّش هم باطل بوده است؟
[جواب]
باسمه
تعالى؛ اعمال سابقه او مجزى است و احتياج به قضاء و اعاده ندارد و لكن فعلًا بايد
لباس يا بدن را بر طبق فتواى مجتهد فعلى تطهير كند، و الله العالم.
(3)
در
صورتى كه دوتا مجتهد باشد كه تقليد مكلّف مردد است بين آن دو چه اينكه هر دو زنده
باشند و يا اينكه هر دو مرده باشند و يا اينكه يكى مرده باشد و ديگرى زنده، و
مكلّف هم علم داشته باشد به اختلاف آن دو در فتوا و به كيفيات و موارد احتياط هم
عارف باشد و احتياط هم ممكن باشد، در اين فرض در هر يك از سه صورت زير حكم مىكنيد
به وجوب احتياط:
الف-
مكلّف علم دارد كه اين دو در علم مختلفند ولى نمىتواند بدست بياورد كه اعلم آن دو
كداميك است.
[جواب]
باسمه تعالى؛ اگر هر دو زنده
هستند، مخيّر است بين آن دو نفر؛ و اگر يكى از آنها مرده است، در آن مسائلى كه در
زمان حيات او تعلّم كرده مخيّر است باقى بماند و يا به زنده رجوع كند و در مسائلى
كه تعلّم نكرده بايد به شخص زنده كه اعلم از ديگران است رجوع كند؛ و اگر هر دو
مرده باشند، در آن مسائلى كه از هركدام تعلّم كرده در صورتى كه اعلم از احياء باشد
بايد باقى بماند و در مسائلى كه از هيچكدام تعلّم نكرده بايد به اعلم احياء رجوع كند. و الله العالم.
اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 1 صفحة : 8