responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 9

ب- مكلّف علم دارد به اينكه آن دو در علم متساوى هستند.

ج- مكلّف نه علم دارد به تساوى آن دو در علم و نه هم علم دارد به اختلاف آن دو در علم بلكه احتمال مى‌دهد كه متساوى باشند و احتمال هم مى‌دهد كه مختلف باشند.

باسمه تعالى؛ جواب (ب) مانند جواب الف مى‌باشد و همچنين است جواب (ج)، اگر در فرض اختلاف احتمال اعلميت در هر يك از آن دو باشد، و الله العالم.

در اين سه صورت، در چه صورتى فتوا مى‌دهيد به وجوب احتياط و در چه صورتى از روى احتياط حكم مى‌كنيد به وجوب احتياط كه رجوع به غير در آن جائز باشد؟

در چه صورتى از آن سه صورت حكم مى‌كنيد به لزوم احتياط خاص يعنى احتياط بين اين دو مجتهد؟ و در چه صورتى از آن سه صورت حكم مى‌كنيد به لزوم احتياط عام يعنى احتياط بين همه مجتهدين اعم از متقدمين و متأخرين و اين دو؟

باسمه تعالى؛ در هيچ يك از صور مزبور احتياط واجب نيست. و الله العالم.

(4)

در تعريف مجتهد اعلم مى‌گويند: كسى كه در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدهاى زمان خود بهتر باشد، آيا اين بهتر فهميدنِ حكم خدا تنها در مسائل شرعى است يا مسائل سياسى را نيز شامل مى‌شود؟

[جواب‌]

باسمه تعالى؛ ملاك بهتر فهميدن حكم شرعى است، و الله العالم.

(5)

آيا زن مى‌تواند فقط در مسائل زنان مرجع آنان شود؟

[جواب‌]

باسمه تعالى؛ زن نمى‌تواند مرجع تقليد شود، و الله العالم.

(6)

آيا كسى كه مى‌تواند محتاط باشد، واجب است كه محتاط باشد يا مى‌تواند تقليد كند؟

[جواب‌]

باسمه تعالى؛ مى‌تواند تقليد نمايد، و الله العالم.

(7)

مكلّف و مميّز بعد از مراجعه به حضرتعالى در مسأله بقاء، مى‌تواند در همه

اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 9
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست