واجب است در صورت امكان و بيم نداشتن از فوت حج،
به ميقات برگشته و از آنجا محرم شود. و حتى اگر عذرش بعد از اعمال عمره برطرف شود،
در صورت امكان بازگشت، به ميقات بايد مراجعت نموده و از آنجا احرام ببندد. البته
اگر بيم از دست رفتن وقوف حج در ميان نباشد.
مسأله
226- با احرام بستن، موارد متعددى بر محرم حرام مىگردد كه بعدا بيان
مىشود. اگر مكلفى در حال احرام، قصد ارتكاب برخى از محرّمات احرام را نمايد،
احرامش صحيح است، هر چند به جهت ارتكاب آن محرمات گناهكار شمرده مىشود، مانند كسى
كه در حال احرام اختيارا و بدون اضطرار، قصد نمايد به زير سايه برود.
مسأله
227- جنب و زن حائض مىتوانند از مسجد شجره در حال عبور از آن محرم شوند،
همچنانكه مىتوانند خارج از مسجد در قسمت راست يا چپ آن و يا از جلو مسجد تا فاصله
يك مايل به طرف مكه مكرمه احرام ببندند.
مسأله
228- اگر مكلف از روى علم و عمد احرام از ميقات و يا نقطه موازى آن را
ترك كند، چنانچه بتواند به ميقات و يا موازات آن برگردد بايد اين كار را انجام دهد
چه داخل حرم شده و يا نشده باشد. امّا اگر امكان رجوع نباشد، آيا احرام از
نزديكترين نقطه خارج از حرم براى وى كافى است بدين گونه كه از حرم خارج گشته و از
آنجا محرم شود، و يا اينكه لازم است در صورتى كه هنوز به حرم نرسيده باشد از همان
محل خود احرام ببندد، و يا حتّى اگر به حرم رسيده ولى مراجعت به نزديكترين نقطه
خارج از حرم غير ممكن باشد باز از همان محل خود