امكان بازگشت به ميقات و احرام بستن از آنجا را
ندارد و عمدا احرام بستن با نذر از فرودگاه وطنش و يا در ميانه راه در داخل
هواپيما ترك نمايد، آيا احرام بستن با نذر از جدّه براى وى صحيح است؟
جواب:
در اين صورت صحّت احرام وى بعيد نيست، گرچه از جهت ترك احرام با نذر قبل از ميقات،
معصيت نموده است.
مسأله
218- اگر مسافرى بداند پس از رسيدن به جدّه مىتواند به يكى از ميقاتها
بازگشته و از آنجا احرام ببندد، و با وجود اين، از فرودگاه وطنش و يا در ميانه
راه، قبل از ميقات با نذر احرام ببندد؛ در اين صورت گرچه احرامش صحيح مىباشد، ولى
وى به دليل سوار شدن به هواپيما، با اختيار و التفات، خودش را ناگزير به زير سايه
مىبرد كه بر محرم حرام مىباشد، آيا اين كار در اين صورت براى وى جايز است؟
جواب:
اگر محرم، زن باشد براى وى اشكال ندارد. و اگر محرم مرد باشد و به علت تنگى وقت،
بيم دارد كه احرام به تأخير بيفتد، احرام مىبندد و كفاره زير سايه رفتن را
مىپردازد. در اين صورت چيزى بر عهده او نيست ولى اگر وقت تنگ نباشد- چنانكه فرض
مسأله است- و مكلّف اين كار را بدون هيچ عذرى انجام دهد، اگر بعد از احرام بستن
درحالىكه مىتوانست زير سايه نرود، با وجود اين عمدا و با التفات به مسأله، با
اختيار خود و بدون اضطرار سوار هواپيما شود، مقصر و گناهكار شمرده مىشود، گرچه
ضررى به حجّش نمىرسد. و هرگاه پس از احرام بستن، ناچار شود كه زير سايه رفته و
سوار هواپيما شود و نمىتواند بدون آن به مكه مسافرت نمايد،