دست دادن وقوف اختيارى به خاطر سهل انگارى و
اهمال نباشد، در اين صورت حج او صحيح است و گناه نكرده است، و اگر از دست دادن
وقوف اختيارى به خاطر تسامح و اهمال باشد، حج او باطل و گناه كرده است، و درك وقوف
اضطرارى كفايت نمىكند. بلكه بايد در سال آينده حج را اعاده كند.
2-
وقوف اضطرارى عرفات و مشعر را نيز درك نكند. در اين صورت حج باطل است، و با عدول
از نيت، عمره مفرده انجام دهد.
يعنى
با همان احرام طواف عمره مفرده به جاى آورد، نماز بخواند، سعى انجام دهد و حلق يا
تقصير نمايد و دوباره به مسجد الحرام برگردد و طواف النساء و نماز طواف را انجام
دهد. و عمره او با خارج شدن از احرام كامل مىشود، و چيزهايى كه با احرام حرام شده
بود حلال مىشود. البته عمره مفرده به جاى حج كفايت نمىكند، و در صورتى كه
استطاعت او باقى باشد، يا دوباره مستطيع شود و يا حج در ذمهاش باشد، بايد سال
آينده حج را انجام دهد.
3-
وقت اختيارى عرفات و اضطرارى مشعر الحرام را درك كند، يا برعكس، در اين صورت حج او
صحيح است و گناه هم نكرده است.
4-
اگر فقط وقوف اختيارى مشعر الحرام را درك كند، و وقوف در عرفات را اصلا درك نكند.
ظاهرا حج او صحيح است، و اگر برعكس شود، يعنى وقوف اختيارى عرفات را درك كند و به
دلايلى وقوف در مشعر الحرام را اصلا درك نكند، بعيد نيست كه حج او صحيح باشد.
هر
چند احوط آن است كه آن حج را كامل كند بعد از آن عمره مفرده انجام دهد، و سال
آينده دوباره به حج بيايد.