بوده و حج بر او واجب است. همچنين اگر لوازم
متعارف زندگى، بيشتر از نياز انسان باشد و آن زيادى كفاف هزينههاى حج را
مىنمايد، واجب است اضافى را بفروشد و يا آنها را به لوازم ارزانتر تبديل نمايد و
قيمت اضافى را در راه حج مصرف كند.
مسأله
23- با سهم امام عليه السلام استطاعت حاصل نمىشود و امّا با سهم سادات،
با ملاحظه دو امر استطاعت محقق مىگردد.
دوم-
مطمئن باشد اگر اين مال را در راه حج صرف كند، پس از بازگشت در مضيقه مالى و عسر و
حرج نمىافتد؛ در مورد زكات نيز مانند سهم سادات بايد عمل نمود.
مسأله
24- اگر مالك به اندازه هزينه حج از سهم سادات و يا زكات به شخصى
بپردازد، در اين صورت حق ندارد بر او شرط كند كه به حج برود.
مسأله
25- كسى كه داراى امكانات مالى و مستطيع است، اگر با سختى و تنگدستى و
با اموال غصبى حج نمايد، كفايت مىكند به شرط اينكه پول قربانى او غصبى نباشد؛
مانند اينكه آن را با مال شخصى و يا با پول كلى در ذمّه خريدارى نمايد.
مسأله
26- با مالى كه ملكيتش متزلزل است استطاعت حاصل مىشود، بلكه حتى با اباحه
تصرف- بدون ملكيت- استطاعت تحقق مىيابد.
مسأله
27- اگر شخصى مالى را به دست آورد كه كفاف هزينههاى