ج- احتياطاً[1] اين حج را اتمام كنند و بعد
از آن، اعمال عمره مفرده انجام دهند و در صورت استقرار حج يا بقاى استطاعت، سال
بعد حج را اعاده كنند.
[991] س- اگر به گفته مدير گروه كه مىگويد درك
وقوف اختيارى مشعر براى او مشكل است و نمىتواند آن را درك نمايد، اعتماد كند و
وقوف اختيارى را ترك نمايد آيا اشكالى ندارد؟
ج- اگر[2] براى خود شخص عذر حاصل شده،
كفايت مىكند.
[992] س- خدمهاى كه با زنها، قبل از طلوع فجر،
به منى مىروند ولى خود را قبل از طلوع آفتاب به مشعر مىرسانند و وقوف ركنى مشعر
را درك مىكنند، آيا نيابت آنان صحيح است يا نه؟
ج- اگر از ذوى الأعذار نبودهاند كه نيابت آنها صحيح است در فرض مرقوم
حجشان نيابتاً صحيح است. هرچند مرتكب حرام شدهاند.[3]
[993] س- كسى كه نمىدانسته وقوف اختيارى مشعر،
بين طلوعين است، پس از آن وقوف اضطرارى را درك كرده، وظيفه او چيست؟
[2]- قبلًا گفته شد كه حجش
على كل حال صحيح است و ترك وقوف اختيارى عمداً هم موجب بطلان حج براى كسانى كه اصل
وقوف و يا عبور را درشب از مشعر به منى دارند نمىشود حتى اگر وقوف واجب باشد بر
آنان و گفتار مدير گروه اگر مورد وثوق باشد كافى است.