responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : بايسته هاى فقه جزاء المؤلف : هاشمى شاهرودى، سيد محمود    الجزء : 1  صفحة : 70

«بايد هر يك از اين سه نفر هشتاد تازيانه حد قذف زده شود».[1]

اطلاق اين روايات دلالت دارد تا زمانى كه چهار شاهد موجود نباشد، شهادت دادن و كسى را به زنا متهم كردن حرام است، حتى اگر از ناحيه قاضى باشد. مقتضاى عموم آيه حد قذف و ملاعنه و آيات إفك در سوره مباركه نور نيز همين است، بدانجا مراجعه شود زيرا از ظاهر آنها به خوبى روشن مى‌شود كه وجود چهار شاهد، موضوعيت دارد.

ادعاى آن كه اين ادلّه از قاضى در مقام قضاوت و اجراى حدود الهى، انصراف دارند، پذيرفتنى نيست، زيرا هيچ سببى براى اين انصراف وجود ندارد، روايات تصريح دارند به عام بودن اين حكم (جايز نبودن شهادت بدون وجود چهار شاهد) براى مقام مرافعه و داورى، با در نظر گرفتن شهود. و قاضى نيز از اين لحاظ همانند شهود است، و تفاوتى ميان شهود عادل و قاضى وجود ندارد. علاوه بر اين در لسان روايات، شدّت و تأكيد به روشنى پيداست و حكمتِ اين حكم بلكه علّت آن اين است كه خداوند اراده فرموده بر گناهان پوشش بگذارد، و گناهى كه كمتر از چهار شاهد بر آن باشد، بر مسلمانان پوشيده بماند، و نيز لسان روايات گوياى آن است كه وجود چهار گواه، موضوعيت دارد، و روشن است كه در اين نكته تفاوتى ميان قاضى و غير قاضى نيست.

5- تمسك به روايت ابن عباس [در مورد ملاعنه‌]

كه اهل سنت آن را در صحاح خود، در حديث ملاعنه آورده‌اند كه گفت:

«ان رسول اللّه حين لا عن بين العجلانى و امرأته قال: و كانت حبلى، فقال: و اللّه ما قربتها منذ عفرنا و العفران سقى النخل بعد ان يترك من السقى بعد الأبّار بشهرين- قال:

و كان زوجها خمش الساقين و الذراعين أصهب الشعر، و كان الذي رميت به ابن السحماء قال: فولدت غلاماً أسود أحلى جعداً أعبل الذراعين قال: فقال ابن شداد بن الهاد لا بن عباس: «أ هي المرأة التى قال النبى (ص) لو كنت راجماً بغير بيّنه لرجمتها قال: لا، تلك امرأة قد اعلنت فى الاسلام» او «كانت تظهر السوء فى الاسلام» او كانت «تظهر فى الاسلام السوء» او «كانت تظهر فى الاسلام الشر» او «كانت تظهر الشر فى الاسلام» با اختلاف نقلى كه در كتب آنها به چشم مى‌خورد.[2]

(رسول خدا ميان عجلانى و همسرش ملاعنه كرد، زن او باردار بود، شوهر گفت: به خدا سوگند دو ماه بعد از تلقيح نخلها و قطع آبيارى آنها من با اين زن نزديكى نكرده‌ام،


[1]« وسائل»، 18/ 372.

[2]« مسند احمد»، 1/ 355؛« صحيح مسلم»، 1/ 130؛« كتاب اللعان»، سنن نسايى، 6/ 130؛« صحيح بخارى»، 7/ 106، كتاب طلاق.

اسم الکتاب : بايسته هاى فقه جزاء المؤلف : هاشمى شاهرودى، سيد محمود    الجزء : 1  صفحة : 70
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست