اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 62
ارتداد يا عدم منافات با آن بحث
شود؛ زيرا در هر صورت كاربرد عنوان صحابى بر كسى كه بعد از پيامبر صلّى اللّه عليه
و اله مرتد شد، مجاز است.
عدالت
صحابه از ديدگاه اهل سنت
ابن
حجر مىگويد:
اهل
سنت بر عدالت جميع صحابه اتفاق نظر دارند و در اين باور جز تعداد اندكى از اهل
بدعت، كس ديگرى با آنان مخالفت نكرده است.[1]
خطيب
در كتاب الكفايه فى علم الروايه فصلى ارزشمند دراينباره ذكر كرده است، ايشان
نوشتهاند:
عدالت
صحابه امرى ثابت و روشن است؛ زيرا خداوند آنها را عادل شمرده و طهارتشان[2]
را در قرآن بيان كرده و آنها را براى خود برگزيده است.[3]
خدايا
تو پاك و منزهى از اين تهمت بزرگ كه بر تو و قرآن و سنت پيامبرت و شريعت اسلام
بستهاند؛ زيرا چنانكه خواهد آمد، در هيچجايى از قرآن و سنت مطلبى يافت نمىشود
كه عدالت جميع صحابه را به اين معناى جعلى، ساختگى، متناقض و متضارب، چنانكه
گذشت، ثابت كند!
كدام
آيه قرآن و كدام سنتى توانايى اثبات عدالت كودكان شيرخوارى را دارد كه پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله تنها لحظات اندكى آنان را ديده است و يا مردانى كه بيشتر از چند
دقيقهاى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله را نديدهاند؟!
كدام
دليل شرعى مىتواند به عدالت منافقان حكم كند؟! زيرا به باور اهل سنت مراد از
ايمان، صرف اسلام و شهادتين است، در اين صورت واژه «صحابه»، «منافقان»