اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 21
روحانيت شيعه افغانستان برطرف
مىشود و توفيق روحانيون در امر دين افزايش مىيابد.[1]
اسلامى
شدن قانون اساسى و حكومت افغانستان
آية
اللّه محسنى دراينباره مىگويند:
در
يك سخنرانى بيست دقيقهاى مردم را به هيجان آوردم و تكبير را به جاى دست زدن باب
كردم، نمايندهها اعتماد به نفس پيدا كردند. وقتى پيشنهاد كردم اسم نظام «دولت
جمهورى اسلامى افغانستان» باشد، همه نمايندگان حتى هندوها و سيكها به خواست من
قيام كردند. وقتى رئيس دولت ايستاد، وزيران او نيز ايستادند و به اتفاق آرا تصويب
شد و مردم اهل سنت از اين صحبت و رأىگيرى من كه منجر به تصويب نام نظام شد، تشكر
كردند و تا مدتها تقدير مردم به من مىرسيد. با اين حال تا دو سه شب راديو و
تلويزيون نامى از اسلام نبرد؛ ازاينرو، من نزد رئيس اداره موقت (حامد كرزاى) رفتم
و گفتم: شما ديديد كه انتخاب شما به اكثريت آرا صورت [نگرفت]، ولى پسوند نام
سلامى به اتفاق آرا صورت گرفت كه اگر عملى نشود، اعتبار رياست شما نيز مورد سؤال
قرار خواهد گرفت. ايشان گفتند: نه، من آن را قبول دارم، و طى حكمى آن را به راديو
و تلويزيون ابلاغ مىكنم. در شب اول سرطان 1381 با ابلاغ حامد كرزاى كلمه اسلامى
در نام دولت داخل شد و بسيارى از مسلمانان از آن خوشحال شدند «و للّه الحمد».
آية
اللّه محسنى بر اين باورند كه قانون اساسى افغانستان از بركت ماده سوم، صددرصد
اسلامى است.[2] خليلزاد سفير امريكا در
ملاقاتى با آية اللّه محسنى