اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 207
رضى اللّه عنهم و الولاية
لأتباعهم و أشياعهم و المهتدين بهدايتهم السالكين منهاجهم؛[1]
اسلام
محض شهادت به وحدانيت خدا و رسالت محمد صلّى اللّه عليه و اله ... و ولايت امير
مؤمنان و صحابه مورد تأييد است. همانهايى كه در مسير پيامبر صلّى اللّه عليه و
اله حركت كردند و [سنّت] رسول اللّه 9 را تغيير ندادند. افرادى مثل: سلمان فارسى،
ابى ذر غفارى، مقداد بن اسود، عمار بن ياسر، حذيفه يمانى، ابى الهيثم التيهان، سهل
بن حنيف، عثمان بن حنيف، و دو برادرش، عبادة بن صامت، ابو ايوب انصارى، خزيمة بن
ثابت ذى الشهادتين، ابى اسعد خدرى و مانند اينها رضى اللّه عنهم. و نيز اسلام،
دوستى با پيروانشان و كسانى كه توسط آنان هدايت يافته و رهروان آنان، مىباشد.
به
باور نگارنده لزوم دوستى آن صحابه گرامى و پيروانشان دلالت بر عظمت و بزرگى مقام و
منزلتشان است.
ناگفته
نماند اين حديث با آنچه از كشى[2] در ارتداد صحابه بيان
كرديم سازگارى ندارد.
فصل
سوم: غلو و غاليان
غلو
از كسى سر مىزند كه عقل و روان سالم ندارد؛ بنابراين، غالى كسى است كه از نعمت
خدادادى، سلامت عقل و روان محروم است.
غاليان
دو دستهاند:
1.
دستهاى كه در حق اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و ائمه معصومين عليهم
السّلام غلو مىكنند و براى آنان صفات خدايى برمىشمرند. شيعه نيز به پيروى از
امامان خويش آنان را كافر و
[1] . محمد حسن حر عاملى، وسائل
الشيعه، ج 30، ص 235.
[2] . به بحث ارتداد صحابه در
كتاب كشى( رجال) مراجعه شود.
اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 207