اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 208
خارج از دين اسلام مىداند و
آنان را بدتر و خبيثتر از دشمنان ناصبى اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله
مىشمارند. زيرا ناصبى به مقام امامت توهين مىكند؛ ولى غاليان، به مقام ذات
پروردگار يگانه؛
2.
دستهاى ديگر در حق صحابه غلو مىكنند و آنان را عادل و مصون از خطا مىدانند،
بهگونهاى كه معتقدند معصيت، هيچ ضررى به عدالت آنان نمىرساند و همچنان بهشتى
باقى مىمانند، هرچند پيامبر صلّى اللّه عليه و اله از ارتداد گروهى از آنها و
جهنمى بودن آنها خبر داده باشد. آنان در تعظيم صحابه به اندازهاى مبالغه مىكنند
كه به مقام رسالت توهين كرده و به منكر محسوسات مىشوند. بخش بزرگى از اهل سنت بر
اين باورند.
ما
در اين فصل نمونههايى از غلو آنان را در حق صحابه بيان مىكنيم. از خداوند متعال پاكى
و درستى را براى همگان خواهانيم
برخى
غاليان مىگويند:[1] قرآن حق است، پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله و آنچه آن حضرت آورده حق است. صحابه پيامبر صلّى اللّه عليه و
اله را درك كردهاند و قرآن و سنت هم به واسطه آنان به ما رسيده است آنها گواهان
بر كتاب و سنت كسانى كه حتى يكى از صحابه را تنقيص مىكنند، در پى جرح شاهدان
عينىاند؛ تا كتاب و سنت را باطل كنند. چنين افرادى زنديق و بىديناند؟!
به
نظر نگارنده، در اين عبارات درهمپيچيده چيزى جز آميختن حق و باطل و اثبات باطل با
حق و سپس چيز ديگرى به جز دشنام به جاى رجوع به عقل و دين نيست.
حق
اين است كه اثبات ادعاهايى مثل اينكه هركس پيامبر، را ديده يا پيامبر او را ديده
عادل است، با عقل و دين سازگارى ندارد. تنها راهى كه مىماند، فحش و تزوير