اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 52
قابل انقسام باشد، يعنى محل كليات
مدركه نميشود سطح، خط و نقطه باشد، پس مجرد خواهد بود.
و
فى الاسفار: و الكلى بما هو كلى أى طبيعة عامة لا يمكن ان يحل جسما، و لا ان ينطبع
فى طرف منقسم او غير منقسم منه.
10-
از راه تجرد كليات از عوارض معينه
نفوس
ما مىتوانند كلى مشترك بين افراد را درك كنند، و طبعاً اين كلى معقول، از وضع
معين و شكل معين مجرد خواهد بود وگرنه بين افراد مشترك نخواهد بود، و محل آن جسم
نمىتواند باشد، وگرنه بتبع محل خود داراى كم و وضع معينى خواهد شد، نتيجه
مىگيريم كه محل آن مجرد است.
11-
از راه بقاى قوت عاقله در زمان پيرى و حال بيمارى
اگر
قوه عاقله جسمانى مىبود بايد هميشه در زمان پيرى و حالت مريضى دچار ضعف و سستى
مىشد، در حالى كه چنين نيست، پس معلوم مىشود كه مجرد است.
12-
از راه ياد آورى
ما
صور ذهنيهاى را كه فراموش كردهايم، دوباره بياد مىآوريم و صورت عود كننده عين
صورت از ياد رفته است، و اگر صورت مذكور
اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 52