اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 156
را به جاى خود در ميان امّت بر جاى مىگذارد كه يكى از آن دو كتاب
اللَّه است، نه بخشى از كتاب اللَّه. جمله اسميه هم مفيد ثبات و دوام است. افزون
بر اين، عبارات ذيلِ همين روايات (روايات ثقلين)، به روشنى نشان از استمرار اين
پيش بينى و وعده ضمنى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله تا روز قيامت دارد. دوم، اين
كه در اين حديث، بر لزوم تمسّك به قرآن در همه زمانها تصريح و تأكيد شده و باور
به تحريف، عملًا اين تمسّك را منتفى مىسازد. سوم، اين كه قول به تحريف، حُجّيت و
اعتبار ظواهر قرآن و در نتيجه تمسّك به آن را نفى مىكند. افتادگى يا تبديل
بخشهايى از يك متن، بى گمان، فهم استوار آن متن و در نتيجه حجّيت آن و قابليت آن
را براى احتجاج، ناممكن مىسازد؛ زيرا چه بسا در موارد نياز به تمسّك به قرآن،
حجّت، در همان بخشِ افتاده يا تبديل شده باشد، و يا اين بخش، قرينهاى براى فهم
بخشهاى موجود، بوده باشد.[1]
چهار.
استناد اهل بيت (عليهم السلام) به قرآن موجود:
بنا
بر روايات پر شمار، اهل بيت عليهم السلام به مناسبتهاى گوناگون، همواره به قرآن
موجود، استناد و تمسك مىجستهاند، حتى به آياتى كه مدّعيان تحريف، تحريف آنها را
ادعا كردهاند، مانند آيه «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ
أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ از خدا
و فرستاده خدا و صاحبان او فرمان بريد» كه روايات اهل بيت عليهم
السلام «أُولِي الْأَمْرِ» را به امامان دوازدهگانه اهل بيت
عليهم السلام تفسير كردهاند.[2]
پنج.
احاديث امر به تمسّك، تلاوت، و ختم مصحف موجود:
بنا
بر رواياتى بسيار، امامان اهل بيت عليهم السلام مسلمانان را همواره به تمسّك،
تلاوت، و ختم قرآن موجود، ترغيب مىكردند و يا با اشاره به همين مصحف شريف، به
آثار و فوايد تكوينى و معنوى ختم
[1]. ر. ك: التبيان فى تفسير
القرآن: ج 1 ص 3؛ البيان: ص 211- 214؛ دايرة المعارف قرآن كريم: ج 6 ص 328.