اسم الکتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 328
اختلاف علم حاصل كرد و آن گاه وحيانى بودن اين كتاب با ترديد مواجه
مىشود.[1]
دوم.
آيه نفى باطل
از
جمله آياتى كه به روشنى از عدم راهيافت هر گونه دخل و تصرفى در قرآن حكايت دارد،
آيه نفى باطل است:[2]
«وَ
إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ\* لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا
مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ.[3]
آن
كتاب ارجمند است. از پيش و پسِ آن باطل به آن راه نمىيابد. فرستاده شدهاى از سوى
حكيم حميد».
توضيح
چگونگى دلالت اين آيه بر مدعا بدين شرح است:
يك.
اين آيه، به استناد سياق آيات پيش از آن، كه ناظر به تلاش كافران براى مقابله با
قرآن است، بر عدم راهيافت باطل در آن دلالت دارد.[4]
آيه
نفى باطل، هماهنگ با چنين سياقى، بر استوارى قرآن و عدم امكان راهيافت باطل در آن
تأكيد دارد. نفى راهيافت باطل در قرآن با توجه به سعه معنايى باطل، همه انواع
كاركردهاى بر مدار باطل را نفى مىكند و تناقض قرآن با دستاوردهاى علمى و راهيافت
انواع تحريف در آن، از جمله مصاديق باطل اند.
از
آن جا كه اين آيه در مقام اخبار است و تخلّف اخبار الهى محال است، پس بايد به عدم
امكان راهيافت هر گونه دخل و تصرف در قرآن اذعان داشت.
دو.
بخش نخست، يعنى «مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ» كه بر چيزهاى حاضر اطلاق
مىشود، به