اسم الکتاب : درآمدى بر پيشگيرى از اعتياد با رويكرد اسلامى المؤلف : پسنديده، عباس الجزء : 1 صفحة : 145
يك. اصلاح تفسير از فقر و غنا
داشتن
تعريفى دقيق و صحيح از فقر و غنا، از مسائل مهم و بنيادين پيشگيرى است. از اشكالات
مهم افراد معتاد، خطا در تفسير از فقر و غنا است. فقر و غنا با توجّه به ماهيت
انسان و ماهيت محلّى كه اكنون در آن قرار دارد (دنيا)، تعريفى خاص دارند. كسى كه
مىخواهد از اعتياد در امان باشد و يا رها گردد، بايد تعريف خود را با اين
تعريفها هماهنگ سازد. بنا بر اين، اين يك بحث «معناشناسى» است.
تفسير
رايج در ميان مردم و از جمله افراد معتاد و يا در معرض اعتياد، اين است كه غنا را
به معناى برخوردارى از مال، امكانات و مسائل سختافزارى زندگى، و فقر را به معناى
محروميت از آنها مىداند. اين تفسير، براى فقر و غنا، ماهيتى اقتصادى قائل است و
معتقد است كه انسانِ برخوردار از وسايل و امكانات لازم براى زندگى، غنى و دارا
شمرده مىشود و انسان فاقد آنها، فقير و ندار. متون دينى، اين نوع از تفسير فقر و
غنا را نيز بيان كردهاند؛ امّا منحصر به اين نوع نيست و آن را در درجه نخست اهميت
نيز نمىداند. پرسش اين است كه آيا اين، معيار دارا و ندار در مقياس انسان است؟
تفسير
ديگرى كه وجود دارد، تفسير روانشناختى است. بر اساس اين تفسير، فقر و غنا پيش از
آن كه يك مفهوم اقتصادى و عينى باشند، يك مفهوم روحى و روانىاند. اساساً غنا به
معناى بىنيازى است، نه دارايى؛ و فقر به معناى نيازمندى است، نه ندارى. مال و
ثروت، يكى از لوازم احساس بىنيازى است، نه اين كه معناى اصلى آن باشد. بر اساس
اين تفسير، غنا يعنى برخوردارى از احساس بىنيازى در درون، و انسان غنى، كسى است
كه چنين احساسى دارد، هر چند از امكانات مادى بىبهره باشد؛ و فقر يعنى داشتن
احساس نيازمندى در درون، و انسان فقير كسى است كه چنين احساسى دارد، هر چند از
امكانات برخوردار باشد.
به
همين جهت، يكى از كارهايى كه پيشوايان دين انجام مىدادهاند، تصحيح ديدگاه نسبت
به فقر و غنا بوده است. حضرت عيسى (ع) مىگويد: خادم من دستهاى من است و
اسم الکتاب : درآمدى بر پيشگيرى از اعتياد با رويكرد اسلامى المؤلف : پسنديده، عباس الجزء : 1 صفحة : 145