اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 70
نيست. در
ميان آثار بهجا مانده او، چه در عنوان و چه در محتوا، تصريحات و دلالتهاى روشنى
بر مسلك اجتهاد پيداست و از اين رو، وى را يكى از مجتهدان اماميه شمردهاند.[1] تنها چيزى كه مىتوان گفت، درجه
ميانهاى از اخبارگرايى است كه آيت الله مرعشى نجفى، از آن به «مذاقى متوسط بين
اصوليه و اخباريه» ياد كرده است.[2] گرچه بر اساس قواعد تحليل
تاريخى، حتى بر فرض كه او اخبارى خالص بوده باشد، برجسته كردن نقش يك نفر در چنين
پديدههاى بزرگى، پذيرفتنى نيست.[3]
چهار. موج بازانديشى و نصگرايى در جهان
اسلام
سده هشتم و نهم هجرى را بايد دوره جريانها و
تحوّلات مهمّ فكرى و اعتقادى جهان اسلام به شمار آورد؛ جريانهايى كه هر كدام
مدّعى نوعى احياگرى و بازانديشى دينى بودند. تشديد نصگرايى، واكنشى بود كه همزمان
در ميان شيعيان و
اهل سنت پديدار شده بود.[4]
پيدايش سلفىگرى در ميان اهل سنّت،[5] و گسترش شگفتانگيز تصوّف در
اين دو سده، در همين فضا بايد بررسى شوند. چنين
[1]. مجالس المؤمنين، ج 1، ص 581؛ لؤلؤة البحرين، ص 167؛ خاتمة المستدرك،
ج 1، ص 338.
[3]. براى مطالعه نظريات مطرح در باره او، ر. ك: روضات الجنات، ج 7، ص 30
و 33، ش 594؛ الذريعة، ج 15، ص 343، ش 2192 و ج 17، ص 240، ش 74 و ج 18، ص 299، ش
206 و ج 20، ص 13، ش 1726؛ ادوار اجتهاد، ص 338؛ كيهان انديشه، ش 13، ص 20؛ دائرة
المعارف بزرگ اسلامى، ج 7، ص 160؛ عوالى اللئالى، تحقيق مجتبى عراقى، ج 1، ص 10؛
عوالى اللئالى، مقدّمه آيتالله مرعشى نجفى، ج 1، ص 11- 12؛ رياض العلماء، ج 6، ص
14 و ج 5، ص 50؛ مجالس المؤمنين، ج 1، ص 581؛ لؤلؤة البحرين، ص 167؛ خاتمة
المستدرك، ج 1، ص 338؛ مقابس الأنوار، ص 14، الفوائد الرضوية، ص 383؛ معجم مؤلّفى
الشيعة، ص 15؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 10، ص 246؛ كاشفة الحال عن أحوال
الإستدلال، ص 23.
[4]. پويايى فرهنگ و تمدّن اسلام و ايران، على اكبر ولايتى، ج 3، ص 276-
277.
[5]. ر. ك: قصّه ارباب معرفت، عبدالكريم سروش، ص 404. در آن صفحات،
توضيحات ارزشمندى درباره انواع احياگرى دينى و رهيافتهاى هركدام آمده و جنبه
احياگرانه امام خمينى تحليل شده است.
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 70