اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 56
1. ابنجنيد
اسكافى (م 381 ق) كه از پيشگامان تدوين[1]
علم اصول شيعه است، در عمل به قياس، با مذاهب اهلسنت موافق بود و اين مؤيدى بود
كه اصول، صبغه و رنگ سنّى دارد.
2. بسيارى از اصطلاحات علم اصول، همان
اصطلاحات اصولى اهلسنت بود؛ مانند اجتهاد و اجماع؛ در حالى كه اختلاف جوهرى و
اساسى بين اصطلاحات اصولى شيعه و سنّى وجود دارد.
3. اخبارىها با استفاده از عقل در شريعت
مخالف بودند و آن را حركتِ انحرافىِ سنّىها مىدانستند كه خواستند با تكيه بر فكر
خودشان و با «اجتهاد به رأى»، احكام شرع را بيان كنند. از اينرو، جايگاهى كه عقل
در علم اصول و نقشى كه اصولىها براى عقل در استدلالهاى خود قائل بودند،
زمينهساز مخالفت با حركت اصولى در بين شيعه بود؛ با اين پندار كه اين، همان مسير
انحرافى اهلسنت است و بايد مانند اصحاب ائمه (عليهم السلام)، بدون نياز به اصول،
احكام را به دست آورد.[2]
تمسّك به حديث در مراحل فقه
گذشت كه اختلافات مربوط به اعتبار حديث در
قياس با عقل، در قالب دوگروه اصحاب رأى و اصحاب حديث، پديدار شد. گونه ديگرى از
تحوّل حديث در جامعه شيعه، از جهت شيوه استفاده در آثار مكتوب است كه آيا حفظ لفظ
حديث و نيز ذكر سند آن، مورد تأكيد بوده يا نه. به اجمال اشاره شد كه شهيد صدر،
اخباريگرى فقيهان امامى را در سدههاى نخست، اقتضاى يكى از مراحل رشد فقه مىداند
و آن را غير از پديدهاى به نام مكتب اخباريگرى مىشناسد.[3]
با مراجعه به
تاريخ فقه، مىتوان ديدگاه شهيد صدر را پذيرفت
كه فقه اماميه داراى مراحل گوناگونى بوده و به تدريج تكامل يافته است:
[1]. كتابى دارد به نام الإفهام لُاصول الأحكام( الفهرست، ص 209، ش 601)
و كتاب كشف التمويه والإلتباس نيز در همين زمينه است( الرسائل الاصولية، تحقيق
مؤسسه مجدّد وحيد بهبهانى، ص 17).
[2]. المعالم الجديدة للُاصول، ص 77- 80؛ تاريخ علم اصول از نگاه شهيد
صدر، ص 109- 112.