اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 512
اعتراض اخباريان به تقسيم متأخّران
اخباريان به
تقسيم اخبار به اصطلاح متأخّران اعتراض دارند و آن را قبول ندارند و مىگويند: اين
اصطلاح جديد در بين قدما معروف نبوده[1]
و مؤسّس آن به گفته فيضكاشانى[2] و علّامهمجلسى،[3]
علّامهحلّى است- چنان كه اين نظرى است كه قبل از اين دو، شيخبهايى[4]
داده است- و يا مؤسّس- آن احمدبن موسىبن طاووس (م 673 ق) است و بعد، شاگردش
علّامهحلّى آن را جا انداخته- چنان كه محمّدتقى مجلسى[5]
و سيّدنعمة الله جزايرى[6] بر اين عقيده بودند و قبل از
اين دو، صاحب معالم[7] بر اين عقيده بوده است- و يا
بين اين دو، مردّد است- چنان كه محمّدامين استرآبادى[8]،
شيخحرّ عاملى[9] و شيخيوسف بحرانى[10]
گفتهاند-. بههرحال، عدّهاى از مجتهدان هم تصريح كردهاند كه اين اصطلاح، جديد
است و به آن اعتراف كردهاند، و اين تقسيم، اشكالاتى دارد:
اوّلًا:
اجتهادى از سيّدبن طاووس و علّامه است و تمام احاديثى كه در مذمّت اجتهاد و ظن
وارد شده، شامل اين مورد هم مىشود، و اين اصطلاح جديد، مسئلهاى اصولى است و عمل
به ظن و تقليد در آن به اتّفاق جايز نيست.[11]
ثانياً: اين
اصطلاح جديد، موافق با اصطلاح و اعتقاد اهلسنّت است؛[12]
بلكه از
[1]. روضة المتّقين، ج 1، ص 18؛ ملاذ الأخيار، ج 1، ص 23.