اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 513
كتب عامّه اخذ شده و ائمّه (عليهم السلام) به ما امر كردهاند كه از
طريقه عامّه اجتناب كنيم، مانند كلام امام در مقبوله عمربن حنظله.[1]
اهلسنّت ناچار
بودند خبر را به چهارقسم تقسيم كنند؛ زيرا بيشتر اخبار آنان از باب خبر واحد و
خالى از قرينه است؛ ولى قدماى ما چون تمكّن داشتند احكام را از راه قطع از ائمّه
خواه با واسطه و يا بدون واسطه اخذ كنند، براى آنان جايز نبود اين طريق را
بپيمايند و خبر را به چهارقسم تقسيم كنند.[2]
ثالثاً: فقها
اتّفاق دارند مورد تقسيم خبر، آن خبر واحدى است كه خالى از قرينه باشد؛ ولى اخبار
كتب مشهور، محفوف به قرائن است و خود قائلان به اصطلاح جديد در چندين مورد، به اين
مطلب اعتراف كردهاند.[3]
از جمله شهيد
اوّل مىگويد: از پاسخهايى كه امام صادق (ع) به مسائل سؤال شده از ايشان، داده،
چهارصدنفر از اصحاب، چهارصدكتاب و اصل نوشتهاند و انصاف اقتضا مىكند به آنچه از
ائمّه براى قدماى اصحاب نقل شده، يقين پيدا كنيم و انكاركردن آن، نوعى مكابره و
زور است.[4]
شهيد ثانى
مىفرمايد: اماميه چهارصد تصنيف داشتند كه به آنها اصول مىگفتند و بر آنها اعتماد
مىكردند و چون تداعى مىشد كه اين اصول از بين بروند، جماعتى آنها را خلاصه كردند
و بهترين كتبى كه از اين اصول جمعآورى و خلاصه شده، الكافى، الفقيه، التهذيب و
الاستبصار است.[5]
رابعاً: اين
طريقه قدما در صحّت حديث، موجب علم مىشود، ضمن آن كه از ائمّه (عليهم السلام) اخذ
شده است و مدّت هفتصدسال به آن عمل مىشده كه حدود سيصدسال آن در زمان ائمّه
(عليهم السلام) بوده؛ ولى اصطلاح جديد قطعاً اينطور نيست و موجب علم نمىشود. پس
واجب است به اصطلاح قدما عمل شود.[6]