اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 502
نگاه اخباريان و علم درايه و رجال
قبل از آن كه
انظار اخباريان و محقّقان در رابطه با علم درايه و رجال بيان شود، سزاوار است كه
«علم درايه» تعريف شود:
شهيد ثانى در
تعريف علم درايه مىگويد: درايه، آن علمى است كه در آن، از متن حديث و طُرُق و
اسناد آن از صحيح و سقيم و از شرايط قبول و ردّ آن، بحث مىشود.[1]
شيخبهايى
گفته: در علم درايه، علاوه بر بحث متن و سند حديث، از كيفيت تحمّل و آداب نقل حديث
هم بحث مىشود،[2] يعنى در علم درايه بحث از
سلسله راويانى مىشود كه در طريق حديث واقع شدهاند و آن حديث را از يكديگر نقل
كردهاند تا به معصوم رسيده است، و اين كه آيا سند، متّصل است يا منقطع، و نيز از
خصوصيات كه: آيا عادل اند يا موثّق، مدح دارند يا ذم و يا نه مدح دارند و نه ذم.
متن حديث و الفاظى كه به كار برده شده، آيا ظهور در آن معنا دارند يا نصّ و صريح
در آن معنا هستند و يا مجمل اند.
بايد توجّه
داشت كه شرح متن، در فقه الحديث بحث مىشود، مانند شروح كتب اربعه ازقبيل مرآة
العقول در شرح الكافى، روضة المتّقين و لوامع صاحبقرانى در شرح كتاب من لا يحضره
الفقيه، كشف الاسرار و استقصاء الاعتبار در شرح الاستبصار، ملاذ الاخيار در شرح
تهذيب الاحكام و .... همچنين تفصيل بررسى حال تكتك راويانى كه در سند حديث ذكر
شدهاند، در علم رجال بحث مىشود، و بحث از طُرُق حديث كه مجموع راويان حديث را
مىگويند و بحث اين كه رجال سند اگر عادل باشند، خبر صحيح است و ...، در علم درايه
انجام مىگيرد.[3]
چنان كه از
مباحث گذشته دانسته شد، نظر مشهور از اخباريان درباره كتابهاى روايى شيعه به ويژه
كتابهاى الكافى، الفقيه، التهذيب و الاستبصار اين است:
تمام رواياتى
كه در اين كتب اربعه و كتابهاى شيخصدوق و غيرصدوق از بزرگان