اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 503
شيعه وجود دارد، از اصول چهارصدگانه اصحاب ائمّه (عليهم السلام)
گرفته شده و آن اصول هم متواتر و يا محفوف به قرائن اند.[1]
روى اين جهت،
علم درايه و رجال فوايد زيادى در نزد اخباريان ندارند و ذكر اسناد اين روايات از
باب تبرّك و تيمّن ذكر شده است.
محمّدامين
استرآبادى مىگويد: فايده اجازه در حديث، و ذكر اسناد نسبت به متعلّق احاديثى كه
متواترند مانند كتُب اخبار اماميه كه اجمالًا متواترند و علم به صحّت مضامين آنها
داريم، فقط براى تبرّك و تيمّن است و اين، امر مطلوب و مرغوبى است.[2]
بيان
شيخحسين كركى، اين است: بعد از آن كه بيان كرديم احاديث ما صحيح است، فايده علم
درايه در نزد ما كم است. اماميه نه احتياج به علم درايه دارند و نه نسبت به آن
تأليفى داشتهاند، و عمده مقاصد آن با روش قدما مخالف است. اوّل كسى كه از اصحاب
درباره درايه تأليف كرد، شهيد ثانى است كه درايه ابنصلاح شافعى را مختصر كرده و
بعد شرح نموده است و چون اطّلاع بر عُدّهى شيخ و اصول محقّق نداشت تا فرق بين طريق
قدما و متأخّران را بشناسد، بر شيخ و غيرشيخ، در عمل به اخبار، زياد اعتراض كرد.[3]
شيخحرّ
عاملى بعد از آن كه طُرُق خودش را به مؤلّفان كتبى كه از آنها روايت نقل مىكند،
ذكر مىنمايد، مىگويد: اين طُرُق را ذكر كرديم نه بهخاطر آن كه عمل به اين
روايات، توقّف بر آن طُرُق داشته باشد؛ بلكه آن را از باب تبرّك و تيمّن و
متّصلشدن
سلسله سند به اصحاب عصمت، ذكر كردهايم؛ زيرا آن كتُب متواترند و قرائن بر صحّت و
ثبوت احاديث آنها وجود دارد.[4]
[1]. الفوائد المدنية، ص 60، 65 و 176؛ لوامع صاحبقرانى، ج 1، ص 101-
102؛ هداية الامّة، ج 8، ص 581؛ وسائل الشيعة، ج 20، ص 96؛ روضة المتّقين، ج 1، ص
28- 29؛ هداية الأبرار، ص 87 و 89.