اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 50
نيز از اواخر
سده دوم، قم بود. پس از پايان عصر حضور و با طولانى شدن غيبت امام عصر (عجّل الله
فرجه)، در حالى بر وظايف عالمان شيعه افزوده شد كه آنان ديگر به امام معصوم دسترس
نداشتند و نصوص موجود نيز به تنهايى، پاسخگو نبود. هنگامى كه دولتهاى شيعى چون
آلبويه، نخستين بار روىكارآمدند، نيازها و مشكلات نو ديگرى نيز پيشآمد كه براى
پاسخگويى به آنها، مىبايست در همه عرصههاى دين (فقه، تفسير، عقايد، اخلاق و
...)، به معرفتى كاملتر رسيد تا بدون نصّ خاص هم بتوان پاسخ برخى مسائل را يافت.
روشها و معيارهاى مكتب حديثى قم كه گرايش عقلى را چه در حوزه كلام و چه در حوزه
فقه نمىپذيرفتند،[1] براى دستيابى به اين هدف كفايت
نمىكرد[2] و رفتهرفته، روىآوردن به روش
استنباط و تدوين قواعدى براى يافتن دستور الهى، گريزناپذير مىنمود.
در سوى ديگر اختلاف نظرها، گرايش متكلّمانى
قرار داشت كه خيلى پيشتر و در زمان حضور ائمه، از استدلالات عقلى بهره برده بود.
مركز كلام شيعه، بغداد در قلب عراق بود كه از سده دوم، آوردگاه انديشههاى گوناگون
به شمار مىرفت و متكلّمان شيعه ناگزير از رويارويى با مخالفان بودند و از اينرو،
آشنايى بيشترى با كاربرد عقل داشتند.[3] به علاوه، متكلّمان در گذراندن
شيعيان از بحران غيبت، نقشى بىبديل و موفقيتآميز برعهده گرفته بودند[4] و اعتبار كافى را براى ورود به
عرصه
فقه نيز داشتند. شيخ مفيد (336- 413 ق) كه
رئيس متكلّمان شيعه در عراق بود، با بهرهمندى از پيشينه كلامى خود و درپيش گرفتنِ
راه ميانهاى بين ابنجنيد و صدوق، هم با گرايش كمرمقى كه به رأى و قياس وجود
داشت، مبارزه كرد و هم با
[1]. كتاب ماه دين، ش 45- 46، ص 79( به نقل از العدّة فى اصول الفقه، چاپ
سنگى، ص 248).
[2]. براى آگاهى از ويژگىهاى مثبت و منفىاى كه محقّقان براى مكتب حديثى
قم برشمردهاند، ر. ك: مجموعه مقالات كنگره بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه(
عليهاالسلام)، ج 2( شماره 16 از مجموعه آثار)،« پيشينه فرهنگى- تمدّنىِ قم»، محمّد
هادى خالقى، ص 227.
[3]. در اين باره، ر. ك: تشيع در مسير تاريخ، سيد حسين محمد جعفرى، ص 352
به بعد.
[4]. مكتب در فرآيند تكامل، سيد حسين مدرّسى طباطبايى، ص 26.
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 50