اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 473
1 و 2. موافقت كتاب و سنّت قطعيه: چنانچه يكى از دو روايت متعارض،
موافق با قرآن و يا سنّت قطعيه، و ديگرى مخالف با يكى از اين دو باشد، بايد به خبر
موافق عمل كرد.
3. مخالفت با
اهلسنّت: اگر يكى از دو خبر متعارض، مخالف با اهلسنّت و ديگرى موافق با آنان
بود، به خبرى عمل مىشود كه مخالف با آنان است.
4. شهرت[1]
روايى: چنانچه يكى از دو روايت شهرت روايى دارد و بيشتر، آن را نقل كردهاند، ولى
ديگرى را كمتر نقل كردهاند و ندرت دارد، به روايتى كه مشهور است، عمل مىشود.[2]
كلينى سه تا
از اين مرجّحات به استثناى سنّت قطعيه را در الكافى[3]
ذكر كرده است و مرجّحات ديگر را نياورده و شايد وجهش اين باشد كه: كلينى در الكافى
همه احاديث صحيح در نزد خود را آورده است- چنان كه در ديباچه الكافى[4]
ذكر كرده- و ديگرى وجهى براى ذكر مجدّد آنها نديده است[5]
و يا وجهش اين است كه: ترجيح به صفات ازقبيل اعدليت و افقهيت و اصدقيت- كه در
مقبوله عمربن حنظله ذكر شده-، مربوط به مرجّحات دو حكم است، نه مرجّحات دو روايت؛
زيرا دارد: «الحكم ما حكم به أعدلهما و أفقهما و أصدقهما ...»[6].[7]
[1]. شهيد ثانى مىگويد: آن خبرى كه رُوات آن در هر رتبه، از سه نفر
بيشتر باشند، خبر مستفيض و مشهور گفته مىشود كه در مقابل آن، خبر غريب است كه
راوى آن، يك نفر است، اگرچه به چندين طريق از او نقل بشود و يا او از چند طُرُق
نقل كند( الدراية، ص 12- 16).
[2]. العدّة فى اصول الفقه، ج 1، ص 147؛ معارج الاصول، ص 223؛ الفوائد
الطوسية، ص 455؛ كشف الأسرار، ج 2، ص 47؛ الرسائل الاصولية، ص 327؛ الوافية، ص
332.